Gemeente neemt 'handhaving" in eigen hand

23 oktober 2021

Gemeente neemt 'handhaving" in eigen hand

Vele malen heeft de SP-fractie in de gemeenteraad van Horst er op gewezen dat het in Horst aan de Maas schort aan adequate handhaving van regels. Terwijl - volgens de SP - handhaving juist zo belangrijk is. Zeker als het niet nakomen van regels leidt tot schade. Denk daarbij aan de gezondheidsschade voor omwonenden of de aantasting van het milieu door de Intensieve Veehouderij (IV). Alle reden om te kijken hoe de "handhaving" in Horst aan de Maas verbeterd kan worden. Volgens B&W ligt een deel van het probleem in het feit dat Bureau Handhaving - een samenwerkingsproject met de gemeente Venray - niet levert wat gevraagd wordt. De oplossing van B&W: stop de samenwerking met de gemeente Venray en zet zelf een afdeling "Handhaving" op. De SP stemde in met het voorstel, maar niet zonder daar kanttekeningen bij te plaatsen.

SP-fractievoorzitster Sonja van Giersbergen veronderstelde dat de verantwoordelijk wethouder voor Handhaving - wethouder Kuipers - goed nagedacht heeft over de consequenties van het voorstel. Daar maakt de SP-voorvrouw zich wel zorgen over. In de raadsvergadering van 7 september werd nog door het college gesignaleerd dat er te weinig personeel was bij 'Handhaving' en dat het ook moeilijk is om personeel te werven, vooral voor de hoger opgeleide handhavers (lees hier het artikel over het treuzelen bij de controle op IV-bedrijven mede als gevolg van een tekort aan personeel). En ook met betrekking tot handhaving bij de huisvesting van arbeidsmigranten gaat het vaak mis als gevolg van een gebrek aan personeel. Van Giersbergen: "Net zoals het een probleem is in de Horeca en de zorg, zal dit ook een probleem zijn voor toezicht en handhaving. We willen niet dat Horst aan de Maas een gemeente wordt waar alles gedoogd wordt, omdat er geen capaciteit is". De andere partijen schaarden zich achter de zorgen die de SP uitte. Daarbij werd ook gewezen op de mogelijkheid dat als gevolg van het personeelstekort elders personeel ingehuurd moet worden. Dat is vaak veel duurder als het eigen personeel!

Uiteindelijk gaf de SP - en aanlsuitend ook de andere partijen - het voorstel het voordeel van de twijfel en stemde de fractie in met het voorstel. Wel vroeg Van Giersbergen een garantie van de wethouder dat de uitvoering op orde zou komen. Daarop liet wethouder Kuipers (D66/Groen Links) weten er het volste vertrouwen in te hebben te slagen in het opzetten van een betere organisatie. "Door de regie in eigen handen te nemen, kan een en ander beter uitgevoerd worden", aldus de wethouder.