"We hebben een bijzonder mens verloren: Felix van Haren!"

26 juli 2021

"We hebben een bijzonder mens verloren: Felix van Haren!"

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Na het bericht over het overlijden van SP-raadslid Aniet Fonteyne (lees hier het artikel) is de SP Horst aan de Maas in korte tijd opnieuw geconfronteerd met het wegvallen van één van haar prominente leden. Zondagmorgen  25 juli jl. is Felix van Haren op bijna 79-jarige leeftijd overleden. Felix had al langer te maken met een slechte gezondheid, waarbij diens bewegingsvrijheid steeds meer beperkt werd. Ruim vijftien jaar vervulde Felix de functie van penningsmeester binnen het bestuur van de SP Horst aan de Maas.

Felix van Haren is geboren op 29 juli 1942 in Helmond. Via de "kweekschool" in Roermond behaalde Felix zijn onderwijzersdiploma en ging werken in het onderwijs. Na enige omzwervingen ging Felix les geven aan de R.K. Huishoudschool ten Plattelande “Virgo Fortis”, waar hij in 1972 benoemd werd tot adjunct-directeur. Op 61-jarige leeftijd ging Felix met prepensioen. Op dat moment was hij verbonden aan het Dendron College, waar de huishoudschool in 1995 in was opgegaan.

Tussen 1993 en 2005 ontstond er flinke discussie over plannen om de verkeerssituatie in Horst aan te passen. Toenmalige PvdA-wethouder Stas had voorgesteld om een zogenaamde "Westtangent" (de zogenaamde Westelijke Buurtontsluitingsweg) te realiseren, die - samen met de Doolgaardstraat/Deken Creemerstraat - een soort rondweg moest gaan vormen rondom Horst. De SP organiseerde de bewoners van eerst de Doolgaardstraat/Deken Creemerstraat en later ook de bewoners aan de westzijde van Horst tegen deze plannen die voor de omwonenden tot veel (verkeers)overlast zouden gaan leiden. Eén van de bewoners die in 1998 samen met de SP het actiecomité "Westtangent... anders of niet!" oprichtte, was Felix van Haren. Hij was fel gekant tegen de plannen van Stas en verzette zich samen met de andere bewoners en de SP tegen die plannen.

De plannen van de PvdA-wethouder werden uiteindelijk - in 2005 - wél doorgedrukt. Maar voor Felix was dat niet het einde van diens actieve bemoeienis met de politiek in Horst. Hij koos er al snel na de oprichting van het actiecomité voor zich aan te sluiten bij de SP. Felix is er altijd van uitgegaan dat de gemeenteraad en de bestuurders van een gemeente er zijn voor de ménsen in die gemeente, als representanten van de bevolking. Zijn ervaringen hebben hem anders doen kijken naar politiek en de uitvoerders daarvan.

Felix is in 2006 lid geworden van het bestuur van de SP Horst aan de Maas en binnen het bestuur paste hij – als penningmeester – op de centen. We verliezen in Felix een loyale kameraad, die met zijn humoristische en vaak kritische blik belangrijke bijdragen heeft geleverd aan de ontwikkeling van de SP in Horst aan de Maas.

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas