SP verzoekt burgemeester raadsbesluit te vernietigen in verband met persoonlijk belang VVD-raadslid Douven

1 mei 2021

In de raadsvergadering van 20 april heeft de SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas aangekondigd dat zij het besluit van de raad over het paraplubestemmingsplan 2021 – waarin de huisvesting van arbeidsmigranten geregeld wordt – voor te dragen aan de Kroon ter vernietiging. Dat doet de fractie omdat zij van mening is dat de fractievoorzitter van de VVD, Yvonne Douven deelgenomen heeft aan de stemming over het raadsvoorstel, terwijl zij een persoonlijk belang heeft bij de huisvesting van arbeidsmigranten.

Vandaag heeft de fractie – als eerste stap – een brief geschreven aan de burgemeester (zie bijlage) als eerst verantwoordelijke voor het bewaken van bestuurlijke integriteit, met het verzoek het besluit voor te dragen ter vernietiging. Indien de burgemeester dat zou weigeren dan dient de SP-fractie dat verzoek zelf in bij de Kroon.

In haar brief wijst de SP-fractie er op dat het een ongeschreven regel is dat als er sprake is van een “persoonlijk belang” raadsleden zich terugtrekken uit de vergadering op het moment dat er gestemd moet worden en zich op die manier onthouden van stemming. Verder wijst de fractie op de gedragscode voor leden van het College van B&W en voor gemeenteraadsleden, die vastgesteld is in oktober 2019 en waar Yvonne Douven toentertijd mee heeft ingestemd. In die gedragscode wordt onder andere verwezen naar de Algemene wet bestuursrecht, waarin opgenomen, dat het bestuursorgaan (de gemeente in dit geval) waakt tegen het “beïnvloeden van de besluitvorming” van voor het bestuursorgaan werkzame personen die een persoonlijk belang hebben bij een besluit. In de Gedragscode van de gemeente Horst aan de Maas staat expliciet – aldus de SP-fractie – dat een lid van de volksvertegenwoordiging niet deelneemt aan de stemming over een aangelegenheid die hem rechtstreeks of middellijk persoonlijk aangaat. In het geval van VVD-fractievoorzitter Douven is er sprake van zo’n aangelegenheid die haar (middellijk) persoonlijk aangaat. Haar man huisvest immers arbeidsmigranten en daarover gaat het paraplubestemmingsplan. Daarom zou de burgemeester het besluit ter vernietiging voor moeten dragen aan de Kroon.

In haar brief aan de burgemeester vraagt de SP-fractie tenslotte of de burgemeester of de griffier raadslid Douven voorafgaande aan de beraadslagingen op enig moment hebben aangesproken op de (schijn van) belangenverstrengeling die zij wekte door wél deel te nemen aan de stemming met betrekking tot het paraplubestemmingsplan 2021, zoals dat eerder door de griffier wél gedaan is bij andere (burger)raadsleden.