Waar blijven die sociale huurwoningen?

5 april 2021

Waar blijven die sociale huurwoningen?

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Op 30 maart 2021 sprak de gemeenteraad over de plannen voor nieuwbouw van basisschool Weisterbeek in combinatie met woningbouw. Aanleiding voor SP-fractievoorzitter Sonja van Giersbergen om nogmaals het belang van de bouw van sociale huurwoningen onder de aandacht te brengen.

Sonja van Giersbergen: "Dat er een nieuwe school moet komen voor het centrum van Horst is zonneklaar. De school is oud, voldoet al lang niet meer aan de eisen van deze tijd en barst uit zijn voegen. Schoolbestuur en de gemeente zijn goed op weg om de schop de grond in te krijgen". "Maar" - vervolgt Van Giersbergen: "Tegelijkertijd ligt er een opgave om meer sociale huurwoningen te bouwen, sowieso honderd extra bovenop het huidige aantal, maar ook nog eens 120 uit het ‘300 vergunningenplan’ dat door de gemeenteraad is aangenomen. En dat terwijl er bijna geen bouwgrond beschikbaar is".

De provincie heeft 1 miljoen euro beschikbaar gesteld om een plan te ontwikkelen dat Horst-West wordt genoemd. Daarmee worden 54 huurwoningen gebouwd rondom de vrijkomende locatie van OBS Weisterbeek. En daarnaast komen er ook nog huurwoningen op de locatie van voormalige houthandel Mol. Daarmee worden de wijken Norbertuswijk, De Riet en de Mussenbuurt wat ontlast, zodat niet alle door het rijk opgelegde plaatsingen in hun wijk terechtkomen (denk aan statushouders, GGZ- en verslavingszorg en ex-cliënten van de reclassering). En daar bovenop komen nog alle arbeidsmigranten die graag in Nederland willen blijven wonen, maar de middelen niet hebben om een huis te kopen.

Dat lijkt mooi, maar Sonja van Gierbsergen plaats er toch een kanttekening bij. "Het plan 'Horst-West' lijkt een heel mooi plan. Maar wat de SP betreft moeten er geen sociale huurwoningen gebouwd worden 'in plaats van'. Ze moeten gebouwd worden 'bovenóp' de huidige voorraad! Er is in de gemeenteraad al heel vaak gesproken over de verplichting om bij elk nieuw project 30% sociale huur te realiseren. Tot nu toe is daar niet veel van terecht gekomen". Maar de SP-woordvoerder blijft hoop houden: "Er zit een nieuw project aan te komen op het PETC+ terrein in Hegelsom. Dat biedt weer een kans om afspraken na te komen. Als daar geen 30% sociale huur komt, mogen we terecht concluderen dat het gemeentebestuur van Horst aan de Maas niet betrouwbaar is".