SP wil meer woningbouw in Horst aan de Maas

23 april 2021

SP wil meer woningbouw in Horst aan de Maas

In de gemeenteraadsvergadering van 20 april 2021 is gesproken over de plannen voor woningbouw in Horst aan de Maas aan de hand van het zogenaamde "Masterplan Wonen". Kort samengevat is het doel dat er tot 2025 1000 woningen gebouwd worden in Horst aan de Maas. De SP-fractie vindt dat te weinig.

SP-woordvoerder Sonja van Giersbergen merkte op dat de SP al jaren aangedrongen heeft op de bouw van meer woningen, maar steeds weer werd gezegd dat we te maken zouden krijgen met krimp en niet zouden moeten bouwen voor leegstand. Inmiddels - nu de huizenmarkt op hol is geslagen - blijkt het gelijk van de SP. "Mensen staan zo’n 7 jaar op de wachtlijst als je een sociale huurwoning wilt krijgen", betoogde Van Giersbergen. "Je kunt dus nu al zien dat het 1000 woningenplan op termijn tekort zal schieten". Het plan lijkt volgens Van Giersbergen ambitieus, maar het is “te weinig en te laat”. Zij wees er daarnaast ook nog eens op dat er een tekort bestaat aan kamers voor jongeren die zelfstandig willen gaan wonen, maar nog niet in staat zijn een woning te verwerven.

Om het voorstel van het college te verbeteren stelde de SP voor om het plan op te rekken naar 1500 woningen en meer sociale huurwoningen te bouwen dan in het collegevoorstel opgenomen was. Verder stelt de SP voor onderzoek te doen naar de mogelijkheden om kamers te realiseren voor jongeren, de mogelijkheid van het realiseren van zorgbuurthuizen op te nemen in het Masterplan Wonen en in de Woonvisie, conform de aangenomen motie over die zorgbuurthuizen (lees hier het artikel over die motie). Immers - zo lichtte de SP-woordvoerder toe kan de bouw van zorgbuurthuizen leiden tot een kettingreactie: bij verhuizingen zouden bij een bezetting van acht personen in een zorgbuurthuis als reactie minimaal 10 en maximaal 24 woningen in “beweging” komen (extra verhuizingen) en dat creëert ruimte op de woningmarkt.

Tenslotte wees de SP-woordvoerder erop, dat er steeds meer mensen in Horst aan de Maas komen wonen voor hun werk, waaronder arbeidsmigranten. Ook moet Horst aan de Maas bijzondere doelgroepen huisvesten (asielzoekers, GGZ-patiënten, e.d.). "Vaak zal dat in een sociale huurwoning zijn", zo stelde Van Giersbergen. Zij pleitte er dan ook voor om bovenop de 1500 woningen een plus te zetten die bestemd is voor onder andere de huisvesting van longstay arbeidsmigranten, gebaseerd op de instroom zoals die verwacht wordt en wat betreft de huisvesting van shortstay arbeidsmigranten, de plannen daarvoor mee te nemen in het masterplan. Hoewel het probleem van het woningentekort in Horst aan de Maas door de voltallige raad gezien werd als een groot probleem, bleef steun voor de voorstellen bij de andere fracties uit.

Een van de mogelijkheden om de huizenprijzen te beheersen is een regeling die het beleggers verbiedt om woningen op te kopen en vervolgens te verhuren tegen hoge huurprijzen (daarbij gebruikmakend van de krappe huizenmarkt). Als je een woning koopt, moet je er in principe ook zélf in gaan wonen. In een motie vroeg D66/Groen Links om te onderzoeken of dat ook in Horst aan de Maas zo geregeld kon worden. Wethouder Rudy Tegels gaf aan dat hij geen zin had in zo'n onderzoek, want dat zou te veel beslag leggen op de capaciteit van het ambtelijk apparaat. CDA, VVD en Essentie waren het met de wethouder eens. De SP steunde het voorstel van D66/Groen Links wel, evenals de PvdA.