SP-stemmers: Bedankt!

18 maart 2021

SP-stemmers: Bedankt!

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer heeft de SP in Horst aan de Maas minder stemmen gekregen dan bij de vorige landelijke verkiezingen (7,4% tegen 13,8% in 2017). Het beeld in Horst aan de Maas komt overeen met het landelijke beeld. Daarmee is de SP ná VVD, CDA, PVV en D66 de vijfde partij van Horst aan de Maas en daarmee de grootste van links. Ook dat komt overeen met het landelijke beeld. Maar het verhult niet dat 'links' verliest. En dat de SP niet het aantal stemmen wint dat we hadden gehoopt. Een teleurstelling. Dat neemt niet weg dat we alle SP-stemmers in Horst aan de Maas bedanken voor hun stem.

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

Er is de laatste maanden en weken hard gewerkt door de vrijwilligers van de SP-afdeling Horst aan de Maas om de SP onder de aandacht te brengen van de kiezers. Er is dan ook veel waardering voor de inzet van die vrijwilligers en de manier waarop we campagne hebben gevoerd. Ontzettend veel dank aan alle SP’ers die zich hiervoor hebben ingezet. Talloze flyers hebben we verspreid, posters geplakt, we hebben het personeel van alle basisscholen in de bloemetjes gezet, we hebben ons letterlijk laten horen door met een geluidswagen door de gemeente te trekken; al eerder hebben we het personeel van de zorginstellingen in onze gemeente een hart onder de riem gestoken met een lekker stuk vlaai, we hebben mensen gesproken, (digitale) bijeenkomsten georganiseerd en grote spandoeken opgehangen.

Foto: SP / SP

We hebben gemerkt hoe lastig het is om campagne te voeren in coronatijd. We zijn een partij van de straat en de politiek hoort op straat te zijn. Maar dat is in deze tijd dus maar beperkt mogelijk. Het lijkt erop dat maar liefst 17
verschillende partijen de komende periode in de Tweede Kamer zitten. Dat leidt dus tot een grote versnippering. Maar dat de kiezer Nederland naar rechts heeft gestemd lijkt wel duidelijk. Wij zullen dit goed moeten analyseren en hier lessen voor de toekomst uit moeten trekken.

Toch kunnen we optimistisch zijn over de toekomst. De SP zal keihard nodig zijn. Binnen en buiten het parlement. De coronacrisis vergroot de ongelijkheid die we toch al kenden nog verder. Mooie woorden hoorden we deze campagne volop van verschillende partijen. Over hogere lonen, betere zorg, vaste contracten en een eerlijke overheid. Maar we hebben geen enkele illusie dat de rechtse partijen die deze verkiezingen hebben gewonnen hiervoor gaan zorgen. De partijen die ervoor gezorgd hebben dat een betaalbaar huis nauwelijks meer te vinden is, de ouders in de toeslagenaffaire zijn vermorzeld door de overheid en onze publieke sector is verwaarloosd, gaan dit niet oplossen. Er is dus werk aan de winkel. De SP zal de strijd voor een eerlijker Nederland blijven voeren. Wij gaan door!