Popmuziek verdient nog steeds ondersteuning

29 maart 2021

Popmuziek verdient nog steeds ondersteuning

Foto: Paul Geurts / SP

15 jaar geleden schreef toenmalig SP-Tweede Kamerlid Arda Gerkens - onder andere samen met Bob Fosko - een popnota, een pleidooi voor ondersteuning van de popmuziek. In 2009 kwam SP-kamerlid Arda Gerkens op uitnodiging van het muziekpodium Cambrinus Concerten naar Horst om deel te nemen aan een forum over popmuziek. Dat forum maakte toentertijd deel uit van een onderzoek door het muziekpodium naar de stand van zaken in de popmuziek in Horst aan de Maas (lees hier het artikel op deze site over de discussieavond en het rapport van Cambrinus Concerten, mede aan de hand van de inbreng tijdens het forum en enquêtes onder muzikanten en podia in de regio Horst aan de Maas).

De afgelopen 15 jaar is er natuurlijk veel veranderd, maar nog steeds blijkt het nodig om aandacht te geven aan de Nederlandse popmuziek. Muziekpodium Cambrinus Concerten is inmiddels gestopt, nieuwe pogingen om te komen tot muziekpodia (Anja van de Smid en SundayFolk &More) moeten nog tot wasdom komen. Maar door de coronacrisis is het zeker voor deze kleinere poppodia moeilijker om te overleven.

Met de popnota "Naar Vore" presenteert SP-Tweede Kamerlid Peter Kwint goede ideeën die hij het afgelopen jaar in gesprekken met mensen uit de popsector heeft opgedaan: van betaalbare muziekscholen tot eerlijke afspraken met streamingplatforms.

"Naar Vore" is genoemd naar het gelijknamige nummer van de Raggende Manne. Een eerbetoon aan de vorig jaar overleden Bob Fosko. Die schreef zelf nog mee aan de popnota van Arda Gerkens. En dat naast al zijn andere inzet voor de SP.

Kwint: ‘Met dit uitgewerkte plan wil de SP twee dingen bereiken. Dat ons netwerk van muziekscholen, jeugdcentra, kleine popzalen, grote podia en festivals in zijn geheel beschermd wordt. En dat wanneer je als muzikant en producer succesvol bent, je er ook je huur mee kunt betalen.’ De afgelopen jaren zette Kwint zich onder meer in tegen de woekerhandel in concertkaarten, voor kleine popzalen en jongerencentra en voor een eerlijk inkomen voor muzikanten. Voor zijn inzet ontving hij begin maart de Gouden Tulpstekker, van popmuziekmakers-vereniging BAM Popauteurs.