Voorstel SP om maatschappelijke organisaties en gemeenteraden te betrekken bij invulling Regiodeal aangenomen

26 februari 2021

Zoals eerder bericht (hier te lezen) heeft de SP in de raadsvergadering van 23 februari 2021 via een motie voorgesteld om de gemeenteraad en maatschappelijke organisaties rechtstreeks te betrekken bij invulling van de “Regiodeal”.

De Regiodeal betreft een deal tussen gemeenten, provincie en rijk om in totaal € 32 miljoen (€ 16 miljoen van het rijk en van de provincie Limburg en de gemeenten ieder € 8 miljoen) beschikbaar te stellen om de leefbaarheid en gezondheid in Noord-Limburg te bevorderen en versterken. Tot nu toe hebben de colleges van B&W, het College van GS van Limburg en vertegenwoordigers van het rijk invulling gegeven aan het uitvoeringsprogramma van de Regiodeal. In haar motie heeft de SP gevraagd naar de invulling van die deal. En verder vraagt de SP bij monde van Sonja van Giersbergen (fractievoorzitter)  maatschappelijke betrokkenheid van inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties te organiseren, zodat er een breed draagvlak onder de bevolking, bedrijven en maatschappelijke organisaties in de regio voor een verantwoorde invulling en maatschappelijke legitimiteit van het tweede deel van de Regiodeal ontstaat.

Het college, bij monde van de burgemeester Palmen, heeft naar aanleiding van het verzoek van de SP daartoe, meteen toegezegd dat de raad zo snel mogelijk geïnformeerd wordt over de eerste invulling van de Regiodeal, vorig jaar (zie bijlage voor die informatie over de invulling van de eerste tranche van de Regiodeal). Wat betreft het tweede deel van de motie gaf hij aan dat in de regiodeal is afgesproken dat colleges van B&W, provincie en rijk samen de deal invullen. En daar past geen directe betrokkenheid van gemeenteraden en maatschappelijke organisaties in het vast stellen van de keuzes bij. Dat zou - aldus de burgemeesster - het uitvoeren van de motie onmogelijk maken. Maar het college van B&W wil - in de geest van de motie - graag samen met de raad en de maatschappelijke organisaties een overleg organiseren. De ideeën die daar uit voortkomen, kunnen meegenomen worden naar het overleg tussen gemeenten, provincie en rijk en moeten dan wel passen in de afspraken die daar uiteindelijk gemaakt worden over de invulling van de 2de tranche van het uitvoeringsprogramma van de Regiodeal.

Na de toelichting van de burgemeester gaven de andere fracties in de gemeenteraad aan de inhoud van het voorstel van de SP te omarmen, maar de motie zelf niet te ondersteunen vanwege de afspraken tussen gemeenten, provincie en rijk. De heer Kemperman (D66/Groen Links) verwoordde de mening van de gemeenteraad met de opmerking dat hij blij was met het voorstel, zodat de regiodeal nu ook écht op de agenda van de gemeenteraad komt.