Antwoorden op vragen SP over groenteverwerkingsbedrijf Hessing veel te laat

26 februari 2021

Antwoorden op vragen SP over groenteverwerkingsbedrijf Hessing veel te laat

Op 6 janurai 2021 stuurde de SP een brief met vragen aan het college van B&W over de vestiging van groenteverwerkingsbedrijf Hessing in Horst aan de Maas (lees hier het artikel over die brief). Het duurde erg lang voordat de SP uiteindelijk antwoord kreeg van B&W (de antwoorden kunt u vinden in de bijlage). De SP stelde de trage beantwoording in de raadsvergadering van 23 februari aan de kaak.

Michael Van Rengs gaf namens de SP aan dat de fractie de gang van zaken rondom de beantwoording niet accepteert. Het is volgens de SP-woordvoerder op zo’n manier onmogelijk om de controlerende taak als raadslid uit te voeren. "En", zo vult hij aan: "Daarnaast lijkt het er met deze gang van zaken bijna op dat het ook echt niks of niemand boeit wat een raadsfractie vraagt of doet.  We hebben afspraken gemaakt over beantwoording, laten we ons hier in de toekomst aan houden!"

In de brief gaf de SP onder andere aan dat ze wil dat het college het bestemmingsplan (Van Rengs: "Laten we het maatpak Hessing noemen") van het gebied Californië 2 terugtrekt nu de onderneming besloten heeft zich elders in Horst aan de Maas te vestigen. Daarmee kan, aldus SP'er Van Rengs in de toekomst voorkomen worden dat zo'n gigantisch groot bedrijf zich op die plek vestigt en huisvesting voor arbeidsmigranten realiseert. In haar antwoord wijst het college de suggestie van de SP af. B&W stelt dat zij daartoe niet bevoegd zou zijn en dat de raad dan dat besluit zou moeten nemen. Overigens lijkt het college sowieso niet van plan aan de vraag van de SP tegemoet te komen. Dat blijkt uit de passage uit het antwoord: "Uw raad heeft in 2012 de Structuurvisie Klavertje 4-gebied vastgesteld, samen met de gemeenten Venlo en Peel en Maas. Ten opzichte van deze structuurvisie, waarover met de provincie en regiogemeenten afspraken zijn gemaakt, wordt de netto uitbreiding van Californië 2 teruggebracht van ca.150 naar 50 ha. En in diezelfde structuurvisie uit 2012 is vastgelegd dat agrofoodbedrijven gewenst zijn".

Tijdens de bespreking van de antwoorden van het college op de brief gaf Van Rengs aan, dat het B&W zou sieren om een buurtgesprek aan te gaan over de toekomst van dit gebied met de omwonenden en betrokkenen, om zodoende op een juiste manier een passende nieuwe bestemming voor het gebied te krijgen. Een echte reactie op dit voorstel heeft de SP niet gekregen tijdens de vergadering. Er werd verwezen naar dinsdag 2 maart, wanneer "Hessing" opnieuw geagendeerd wordt. De wethouder ziet de opmerkingen als een politiek statement van de SP. Wordt vervolgd!