SP wil klimaatrechtvaardigheid

31 januari 2021

SP wil klimaatrechtvaardigheid

Op 26 januari 2021 lag er een voorstel voor de gemeenteraad van Horst aan de Maas om in te stemmen met een garantstelling voor een lening om een zonneweide op het huidige voetbalveld in Griendtsveen te realiseren. De SP-fractie in de gemeenteraad stemde tegen. Waarom? Dat leest u hieronder.

De SP is zeker voorstander van de overgang van fossiele energie (steenkool en olie) naar groene energie (zon, wind, waterstof). Dan lijkt een zonneweide op het eerste oog een heel goed initiatief. Maar de SP vindt wel dat we grond zoveel mogelijk beschikbaar moeten houden voor landbouw of voor het bouwen van huizen. Dat laatste is in de gemeente Horst aan de Maas ook keihard nodig.

Daarnaast is het niet duidelijk wie de aandelen van Reindonk Energie in handen heeft. Zij gaan het project uitvoeren en hebben daar geld voor nodig. Geld dat ze bij een normale bank niet kunnen krijgen en waarvoor ze dus aan moeten kloppen bij de Bank der Nederlandse Gemeenten (BNG). Deze eist dat de gemeente garant staat. Dat betekent dat als het project helemaal mis gaat, alle inwoners van Horst aan de Maas opdraaien voor de kosten. En als het heel goed gaat, gaat de winst naar de aandeelhouders. Dat vinden wij niet eerlijk.

Wat de SP zou willen is dat eerst alle daken van Horst aan de Maas van alle huizen, bedrijven, scholen, overheidsgebouwen, alle reststroken grond (denk bijvoorbeeld aan de verhoogde gronden van de snelweg) volgelegd zouden moeten worden met zonnepanelen. Wij weten dat dit niet voldoende is om de gemaakte afspraken uit het klimaatakkoord te halen. Daarom staat de SP ook open om te praten over windmolens. Maar dat alles op een manier waarbij omwonenden echt inspraak hebben en ook direct profiteren van de energiewinst die hieruit voortvloeit. Pas dan leidt de energietransitie naar een duurzamer en eerlijker Horst aan de Maas, kortom naar klimaatrechtvaardigheid.