Avondklok in Horst aan de Maas?!

25 januari 2021

Avondklok in Horst aan de Maas?!

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Sinds 23 januari heeft ons land een avondklok. Een hele strenge maatregel die op de ene groep veel meer impact heeft dan op de andere. Als je de straat op moet voor je werk, je hond uit moet laten of dringend hulp nodig hebt dan kun je dat nog steeds gewoon doen. Je moet dan wel een formulier laten zien, waaruit die noodzaak blijkt.

"Het doet mij goed dat er in Horst aan de Maas geen grote ongeregeldheden zijn zoals in Venlo, Roermond en Stein. Waar winkels worden geplunderd, auto’s in brand worden gestoken, COVID testlocaties worden vernield en winkels worden geplunderd. Daar bereik je namelijk helemaal niets mee". Dat zegt Sonja van Giersbergen, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas. Ze vervolgt: "De kroegbaas kan nooit meer open als zijn zaak wordt vernield en dat geldt ook voor je favoriete sportkledingwinkel en ga zo maar door".

Ook de SP ziet de nood in de samenleving: de jongeren die gedwongen aan huis gekluisterd zijn; leerlingen die vierkante ogen krijgen van het scherm waar ze de hele dag naar zitten te turen en ouders die werk en lesgeven aan hun jeugd moeten combineren. "Maar we zien ook", vertelt Van Giersbergen, zelf werkzaam in de zorg, "dat de zorg bijna door de hoeven gaat, ambulances die vreselijk zieke mensen vervoeren en soms voor een vol ziekenhuis om moeten draaien op zoek naar een vrije plek in een plaats verder weg, en de politie en ME die wel in oorlog lijken met relschoppers. Dat moeten we toch niet willen in onze samenleving!"

We moeten samen door deze periode heen. Om straks ook samen de boel weer op te bouwen. Op een eerlijke, sociale en gelijkwaardige manier. Voor nu moeten we onze menselijke waardigheid laten zien en discipline tonen. Voor je medemens, groot of klein, arm of rijk. We zijn nu allemaal gelijk!