Trivia, America en Meterik nog steeds onzeker over sportvoorziening

11 november 2020

Trivia, America en Meterik nog steeds onzeker over sportvoorziening

Foto: - / -

In de raadsvergadering van 10 november 2020 werd gesproken over een sporthal voor Hegelsom/America/Meterik. Een traject dat al een tijd loopt. De wethouder stelde voor om ruim 8.5 miljoen euro te investeren in een sporthal (onder andere ten behoeve van Voleybalclub Trivia Hegelsom) op het terrein van de Vonckel in Meterik, inclusief een "air dome" – een opblaasbare hal – voor de buitensport in de wintermaanden. Dat zou een goed voorstel kunnen zijn, maar er was geen goed plan en planning ontbrak.

Bijna alle partijen hebben de wethouder teruggewezen naar de tekentafel. De SP is sowieso resoluut tégen het plan op de Vonckel. Dat is niet omdat de SP Trivia geen sporthal gunt. Sterker nog, die verdienen ze gewoon, na zoveel jaren spelen op verschillende locaties en het toch behouden van één vereniging. Het is ook niet omdat de SP RKSV Meterik geen buitensportaccommodatie gunt.

De SP heeft vier redenen om tegen het plan te zijn. Allereerst heeft de gemeenteraad eerder bewust besloten de binnen- en buitensport los te koppellen. In dit plan zijn ze echter te zeer verweven. Ten tweede loopt er nog altijd een traject dat SAAM heet waarbinnen de voetbalverenigingen van America en Meterik samenwerken en waar gezocht dient te worden naar een gezamenlijke locatie tussen de dorpen in (lees hier een eerder artikel hierover). Daar heeft de gemeenteraad de wethouder nadrukkelijk opdracht voor gegeven, maar die komt hij niet na. Ten derde zouden de scholen in Hegelsom en Meterik moeten gaan reizen voor hun bewegingslessen. Reistijd gaat ten koste van onderwijstijd en dat wil scholenkoepel Dynamiek niet. Het Citaverde College zou dat ook moeten en dan kiest die laatste toch voor De Berkel. Hierdoor gaat de bezettingsgraad al weer hard achteruit. Tot slot is de weg naar het sportpark toe niet veilig voor jonge kinderen, zowel vanuit Meterik, als vanuit Hegelsom. Dat vergt (nog) grotere investeringen. Omdat Horst aan de Maas in financieel zwaar weer zit zien wij dat nu niet zitten.

Wat er wel gedaan zou moeten worden, volgens de SP, is zoeken naar een goede locatie voor de buitensport die los moet staan van de binnensport, en een sporthal voor Trivia en goede bereikbare voorzieningen voor de scholen. Al deze voorzieningen hoeven geen gouden kranen te hebben, maar moeten er voor dienen dat alle burgers in Hegelsom, America en Meterik op een goede en veilige manier hun sport kunnen beoefenen in Horst aan de Maas.