Wat is er aan de hand in onze gemeente?

6 oktober 2020

Wat is er aan de hand in onze gemeente?

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Kijk eens naar wat her en der gepubliceerd wordt en je gaat je toch afvragen wat er loos is in Horst aan de Maas. Sonja van Giersbergen, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas gaat in op de publicaties.

"Onlangs meldde Dagblad De Limburger: 'Horst kan niet meer alle werklozen begeleiden naar werk'. Dit terwijl in de HALLO te lezen staat dat 'clustering arbeidsmigranten onbedoeld onstaan is'. Toch best vreemd dat je in een tijd van toenemende werkeloosheid, ook in Horst aan de Maas, busladingen arbeidsmigranten hier naartoe laat komen en aan de andere kant inwoners thuis laat zitten met een uitkering. Dit is geen toeval – een bijkomend gevolg van de coronacrisis – maar doelbewust beleid. De wethouder zegt de komst en huisvesting van arbeidsmigranten niet tegen te kunnen houden omdat bedrijven zich hier vestigen. Maar, aldus de SP, waar een wil is, is altijd een weg.

En dan de almaar dooretterende soap SAAM. In De Limburger lezen we: 'Plan sportpark: verbazing om eenmansactie'. Over een wethouder die de dorpen America en Meterik tegenover elkaar zet, terwijl die elkaar keihard nodig hebben om het jeugdvoetbal mogelijk te houden.

Vervolgens klopt Hegelsom aan omdat ze zorgen hebben over de doortastendheid en daadkracht van het college als het aankomt op woningbouwprojecten en ondertunneling van de Stationsstraat.

En als klap op de vuurpijl wordt bekend dat de stuurgroep en de stichting Afslag 10 het bijltje erbij neergooien. De vrijwilligers vonden dat er door gebrek aan daadkracht van het Horster college en de gemeenteraad veel te weinig van de grond kwam. Het is geen geheim dat de SP vindt dat het zwembad moet blijven waar het nu ligt, maar de kracht die het initiatief heeft laten zien, mag niet verloren gaan als het gaat om samenwerking tussen de verschillende verenigingen in het gebied.

Toeval allemaal? Wij geloven er niks van. Zeggen wat je doet en doen wat je zegt? Gewoon doen, toch?!"