Huisartsenpost (HAP) Venray moet blijven

21 oktober 2020

Huisartsenpost (HAP) Venray moet blijven

Foto: Ronald van Hal / SP Venray

De Huisartsenpost (HAP) in Venray - waar veel mensen uit Horst aan de Maas gebruik van maken - moet blijven. Onder dat motto is de SP Venray een petitie gestart. Daar hebben in zeer korte tijd al 2000 mensen hun handtekening onder geplaatst. En de oproep voor de petitie op facebook wordt door veel mensen gedeeld. Dat toont aan dat het behoud van de HAP door veel mensen gesteund wordt.

Er is veel onrust onder de bevolking over de mogelijke sluiting. Volgens de Coöperatie Cohesie, waarbij alle 105 huisartsen in Noord-Limburg zijn aangesloten, is er nog geen besluit over sluiting genomen. Op een bijeenkomst van Cohesie op 26 oktober is wel een advies geagendeerd met betrekking tot de toekomst van de huisartsenzorg. Daarbij wordt gesproken over één HAP voor heel Noord-Limburg. De SP Venray stelt dat Cohesie ondertussen niets doet om die onrust weg te nemen.

Jan Hendriks, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Venray: “Cohesie komt niet met duidelijke antwoorden op vragen die wij als SP gesteld hebben en wil ook niets bevestigen. We kregen een nietszeggende mail terug. Ik mis hier volstrekte transparantie. Geef maar aan waarom je vertrekt". Overigens spreekt Hendriks zich fel uit tégen vertrek van de HAP. "Je kunt nu al na elf uur ’s avonds niet meer terecht als je de huisartsenpost nodig hebt. We kunnen ons niet veroorloven dat nog meer zorg uit Venray verdwijnt. Dit mag niet gebeuren!” De SP vindt dat Cohesie er voor moet zorgen dat de huisartsenpost in Venray blijft. Belangrijke zorg moet altijd bereikbaar blijven, ook in de nacht! Naar de huisarts gaan doe je niet voor je plezier, zeker niet in de nacht. Dan is het net nodig dat je snel terecht kunt bij een arts.

Inmiddels roert ook de politiek zich. De gemeenteraad van Venray roept Cohesie op haar besluit te heroverwegen. En ook wethouder Roy Bouten van Horst aan de Maas heeft zich volgens Dagblad de Limburger uitgesproken tegen sluiting. „Veel inwoners van Horst aan de Maas wonen dichter bij Venray dan bij Venlo. Ik sluit me dan ook aan bij de brede oproep van de Venrayse politiek", zegt hij tegen De Limburger.

Het is volgens de SP van belang dat er een fijnmazig netwerk is, waar inwoners voor medische hulp terecht kunnen. "Maar dat zal Cohesie een worst wezen, want die denken alleen aan hun eigen portemonnee", aldus SP-woordvoerder Jan Hendriks. "Die huisartsenpost MOET blijven in het belang van heel veel mensen in Noord-Limburg”.