Arbeidsmigratie: oorzaak en gevolg

2 augustus 2020

Arbeidsmigratie: oorzaak en gevolg

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Arbeidsmigratie. Een belangrijk onderwerp voor mensen in Horst aan de Maas die te maken krijgen met huisvesting van "internationale werknemers", zoals het gemeentebestuur het noemt. De SP geeft binnen en buiten de gemeenteraad veel aandacht aan dit thema. Sonja van Giersbergen, fractievoorzitter van de SP in de raad, laat haar licht er over schijnen in onderstaande column.

"Elk jaar werken honderden, zoniet duizenden arbeidsmigranten in onze gemeente. Volgens werkgevers om het werk te doen wat Nederlanders niet willen doen. Maar is dat wel zo?

Vroeger werden asperges gestoken door huisvrouwen die een centje bij wilden verdienen. Ook in de kassen werden tomaten, komkommers en andere gewassen geoogst door, met name, vrouwen terwijl hun kinderen op school zaten. In de vakantieperiodes namen middelbare scholieren het van hen over.

Maar zoals in zovele sectoren is ook de tuinbouwsector geïndustrialiseerd en zijn er megabedrijven ontstaan die elkaar beconcurreren om zo goedkoop mogelijk te produceren. Een heel klein beetje voor ons eigen land, maar het merendeel voor het buitenland. Ook de logistieke centra, de blokkendozen op Greenport, hebben veel werkplekken voor arbeidsmigranten.

Al deze mensen hebben een dak boven hun hoofd nodig. Handige spelers op de markt bouwen migrantenhotels en ondernemers huisvesten hun eigen werknemers. Dat is geen liefdadigheid, want er wordt grof geld verdiend. Een woning met drie slaapkamers levert al gauw een kleine 2000 euro per maand op.

Sommige arbeidsmigranten willen zich hier vestigen. Dat is hun recht. Zij zijn immers Europees staatsburger. Er is echter zo’n groot tekort aan woningen dat dit tot nog meer spanning op de oververhitte woningmarkt leidt.

Arbeidsmigratie moet beter gereguleerd worden – zeker in een tijd dat veel Nederlanders hun baan kwijtraken –, dat arbeidsvoorwaarden te allen tijde gerespecteerd dienen te worden en dat bij huisvesting een fatsoenlijk gesprek plaats moet vinden met de bewoners in de omgeving waarin zij gehuisvest worden".