Het roer moet om...

1 juni 2020

Het roer moet om...

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

De redactie van de website van de SP Horst aan de Maas vroeg Sonja van Giersbergen - gemeenteraadslid voor de SP- fractie in de gemeenteraad - om een stukje te schrijven over de wereld na Corona.... Hieronder haar verhaal.

"Langzaamaan lijken we uit de coronacrisis te komen. Er is veel geleden de afgelopen maanden. We hebben afscheid moeten nemen van dierbaren op een manier die we niet wilden. Alles was ineens zo afstandelijk. Hoewel videobellen, vergaderen via teams en thuisonderwijs op iPads best gaan voor een tijdje. Juist nu merk ik dat ik een sociaal dier ben. Ik wil mensen in de ogen kunnen kijken als ik ze spreek, voelen wat er leeft en soms ook fysiek contact maken. Het was geen gemakkelijke periode en we zijn er nog niet. Misschien komt er een tweede golf van infecties.

Terug naar hoe het was? Zijn we niet te reislustig, consumeren we niet teveel, moeten we niet eens echt voor het klimaat gaan kiezen? Allemaal vragen waar we langzaam aan toe komen, maar die wel gesteld en beantwoord moeten worden.

Wat we zeker weten is dat de rekening, in harde euro’s, van deze crisis betaald zal moeten worden. Maar door wie? Al te vaak is de rekening bij de lage tot modale inkomens neergelegd én werden de hoge inkomens en grote bedrijven gespaard. En nee: dat is geen populisme. Steeds breder klinkt de roep om de publieke sector – onderwijs, politie, zorg – beter te waarderen. Zij met name hebben ons uit deze crisis gered. Jarenlang hebben zij in moeten leveren of op de nullijn geleefd, terwijl bedrijven megawinsten maakten en de mensen met kapitaal steeds rijker werden. De beschaving om belasting te betalen werd vervangen door de sport om belasting te ontduiken.

Wat de SP betreft, moet het roer om en wel nu! Een herwaardering van de publieke sector, met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden en een eerlijke verdeling van de welvaart in Nederland en Horst aan de Maas. Als dat niet gebeurt, hoop ik dat de hele publieke sector zichzelf gaat redden en het Malieveld te klein wordt".