Wonen in Horst aan de Maas

30 januari 2020

Wonen in Horst aan de Maas

In verschillende dorpen van Horst aan de Maas zijn gesprekken geweest met de gemeente over de wensen met betrekking tot (blijven) wonen in het eigen dorp. Per dorp zijn er verschillende behoeften. Zoals jeugd die niet kan kopen omdat er geen woningen beschikbaar zijn en/of die te duur zijn. Of senioren die niet weg kunnen uit hun te grote, of ongeschikte huis omdat er geen seniorenhuisvesting beschikbaar is. Beide groepen willen wel graag in eigen dorp blijven, of weer komen, wonen. En er is ook een tekort aan huurwoningen, zowel in de sociale- als in de markthuur (boven 720 euro per maand).

In Horst is “de drie-wijken-problematiek” aan de orde geweest. Dit gaat over de leefbaarheid in de wijken In de Riet, Mussenbuurt en Norbertuswijk. Van oudsher zijn daar grote concentraties huurwoningen. De laatste jaren verandert de samenstelling van de bevolking in deze wijken waardoor er minder samenhang ervaren wordt door de bewoners. Het komt ook steeds vaker voor dat arbeidsmigranten huurwoningen toegewezen krijgen.

De gemeente en Wonen Limburg willen ‘herstructureren’, maar dat houdt vaker in dat huurwoningen plaats gaan maken voor duurdere koopwoningen. De SP vindt dat er eerst meer sociale huurwoningen gebouwd moeten worden en als de voorraad is aangevuld komen de andere soorten woningen aan de beurt.

Werkgroepen gaan per dorp een plan maken over wonen en eventueel zorg. Wethouder Bouten heeft beloofd zo snel mogelijk tot actie over te gaan.

In een rijke gemeente als Horst aan de Maas heeft iedere burger recht op een passend dak boven zijn hoofd. Dat dit door de stijgende huizenprijzen en de strengere regels voor sociale huurwoningen voor veel mensen niet meer zo vanzelfsprekend is, wist de SP al heel lang. Onze herhaalde voorstellen voor meer sociale woningbouw werden categorisch door de andere fracties afgewezen, maar we vinden dat ze er nu niet meer onderuit kunnen.