Vóór kwaliteit van zorg, tegen zorgcowboys!

19 december 2019

Vóór kwaliteit van zorg, tegen zorgcowboys!

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

De SP stelde tijdens de raadsvergadering van 10 december 2019 voor om in de verordening Maatschappelijke Ondersteuning vast te leggen dat de huishoudelijke hulp in het kader van de Wmo betaald wordt volgens de CAO Verzorgings-, Verpleeghuizen en Thuiszorg (VVT) (zie de bijlage). Volgens SP-woordvoerder Aniet Fonteyne is dat nodig om te voorkomen dat commerciële organisaties dit werk gaan uitvoeren, op basis van een andere cao, waarbij de huishoudelijke hulp aanzienlijk minder betaald krijgt. Wethouder Bouten en de andere fracties in de gemeenteraad begrepen de zorgen van de SP, maar dat vormde geen aanleiding om dit ook daadwerkelijk vast te leggen in de verordening.

Als gevolg van bezuinigingen in de zorg zijn er de afgelopen jaren meer dan 100.000 ontslagen gevallen in de zorg. Een groot aantal organisaties ging failliet of verkocht deze vorm van zorg aan een andere organisatie. Meestal aan commerciële organisaties – vaker zogenaamde ‘zorgcowboys’ – die de kans zagen een organisatie op te zetten waarbij winst maken belangrijker is dan het leveren van goede zorg. Winst voor de ondernemer dus, in de vorm van geld dat in feite besteed zou moeten worden aan zorg.

Politiek Den Haag heeft daarom In een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) vastgelegd dat organisaties die huishoudelijke hulp leveren, conform de CAO VVT loon moeten betalen. Om te voorkomen dat medewerkers die als professional huishoudelijke taken uitvoeren (met een signalerende functie) na hun ontslag bij een reguliere zorginstelling in dienst van een ‘zorgcowboy’ huishoudelijke taken moeten uitvoeren voor minder loon en slechtere arbeidsvoorwaarden. Dit leidt in de praktijk tot lagere kwaliteit onder andere omdat de signalerende functie wegvalt en er niet meer preventief geadviseerd kan worden voor andere passende zorg. Kortom er ontstaat, zo stelt Aniet Fonteyne, een slechtere situatie voor zorgvrager en zorgmedewerker, terwijl de commerciële organisaties forse winst kunnen maken op het leveren van zorg. En wellicht kan dit helaas ook een aantrekkelijkere situatie voor gemeenten scheppen om zo goedkoop mogelijk zorg in te kopen.

De toezegging van wethouder Bouten dat hij zal waken over een “reële prijs” stelt Aniet Fonteyne niet gerust. Handhaving is – met de ingewikkelde constructies die de zorgcowboys vaak hanteren – heel moeilijk. Dat betekent dat er nog steeds onvoldoende garanties zijn dat loon betaald wordt conform de cao VVT. De SP blijft zich dan ook grote zorgen maken over de mogelijk dalende kwaliteit van zorg die onze inwoners in de toekomst nog zullen krijgen en beraadt zich op vervolgstappen om dat te voorkomen.