Voorstel SP: "Bezuinig op aantal wethouders".

18 november 2019

Voorstel SP: "Bezuinig op aantal wethouders".

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Met het vertrek van wethouder Vostermans – en eerder bij het vertrek van wethouder Op de Laak - pleitte de SP ervoor om in Horst aan de Maas met vier wethouders verder te gaan in plaats van met vijf zoals nu het geval is. Daarmee kun je een flink bedrag besparen waarmee door B&W voorgestelde bezuinigingen niet door hoeven te gaan. In een vergelijkbare gemeente als Venray wordt ook gewerkt met vier  wethouders. Dus het kan, ook in Horst aan de Maas. Als alle vier de coalitiepartijen (CDA, Essentie, D66/Groen Links en PvdA) ieder één vertegenwoordiger in het college willen hebben en de grootste partij (CDA) twee, dan kan dat óók met deeltijdwethouders. Op die manier kun je ook geld besparen.

Het College van B&W heeft voorgesteld te gaan bezuinigen. Onder andere op jeugdzorg. En de afvalstoffenheffing gaat omhoog. Iedereen binnen de gemeente gaat dat dus voelen. Het zou de politiek sieren als – met een structurele maatregel – bijgedragen wordt om de tekorten te verkleinen.

De andere partijen zijn het niet eens met de SP. Ze stellen dat er nu eenmaal afgesproken is bij de vorming van het College van B&W dat er vijf wethouders zouden komen. Immers, de wethouders zouden het erg druk hebben. Niet zo’n sterk argument, vindt de SP. Het meeste werk wordt gedaan door ambtenaren en als de wethouder méér wil doen dan moet hij of zij dat zelf weten. Het dwingt een wethouder om te kiezen tussen wat noodzakelijk is en wat niet.

Met de besparing van toch al gauw 100.000 euro per jaar kunnen kinderen in de jeugdzorg geholpen worden!  En als er met deeltijdwethouders gewerkt wordt, hoeven ze niet fulltime te werken. Prima, zeker in een tijd waarin bijna iedereen werk-  en zorgtaken combineert.

Sonja van Gierbergen, SP-raadslid, over het debat in de gemeenteraad: "Heel jammer dat de andere partijen dat allemaal niet met ons eens zijn. Is het pluche van de macht dan belangrijker dan het algemeen belang?"