Locatiestudie zwembad

2 september 2019

Locatiestudie zwembad

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

In de raadsvergadering van 27 augustus 2019 werd de raad geïnformeerd over de resultaten van een onderzoek naar locaties voor een nieuw zwembad en een nieuwe sporthal binnen Afslag 10. De locaties die onderzocht moesten worden, werden door B&W bepaald. Zij kozen voor locaties nabij Anco-Froxx, Schutroe, de Kasteelruïne, het Strandbad en het Dendron College.

Op vier van de vijf locaties is er geen ruimte voor de sporthal ! Bij twee van de vijf moeten andere verenigingen wijken, waaronder handboogsportvereniging de Schutroe en de Peelrunners. Bij Dendron moeten het beachvolleybal en de volkstuintjes vertrekken. Verder moeten bij verschillende locaties waardevolle landschapselementen plaatsmaken voor nieuwe gebouwen en zelfs de kasteelruïne zou omgetoverd kunnen worden in een zwembad, gecombineerd met de geplande ‘beweegbox’ – ‘een interactieve sportruimte waarvan de muren en vloer bestaan uit videoschermen als het aan het college ligt.

Wat opvalt is dat bij het onderzoek helemaal niet gekeken is naar het bestaande zwembad en welke grote voordelen die locatie biedt, bijvoorbeeld voor de scholen (op loopafstand!) en de mooie combinatie van zwembad en sporthal. En daar hoeft niets voor te wijken. Immers het zwembad staat er al. En door het zwembad daar te laten staan vindt er geen kapitaalvernietiging plaats en hoeven er geen miljoenen besteed te worden aan een nieuw zwembad en een nieuwe sporthal.

Vreemd genoeg kon er in de gemeenteraad nog niet gediscussieerd worden over de keuze van het college voor de locatie Dendron, zoals oorspronkelijk wél de bedoeling was. Terwijl toch alle gegevens op een rijtje stonden en de pers de middag voorafgaande aan de raadsvergadering al geïnformeerd was over de studieresultaten. Blijkbaar wilde het college bij de presentatie kritische beschouwingen buiten de deur houden, zodat hun eigen plannen volledig in de spotlights zouden komen te staan.

Het is jammer van het geld dat besteed is aan de locatiestudie, want het heeft geen nieuwe inzichten opgeleverd. Eigenlijk is voor de SP alleen maar nóg duidelijker geworden dat Afslag 10 absoluut géén alternatief is voor de plek aan de Kranestraat. De verkregen informatie sterkt ons alleen maar in de strijd vóór behoud van zwembad en sporthal De Berkel.