Leesvoer is gezond

20 juli 2019

Leesvoer is gezond

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

De gemeente Horst aan de Maas heeft een nieuwe bibliotheekvisie vastgesteld. De SP is altijd duidelijk geweest in haar standpunt: Horst aan de Maas verdient een volwaardige bibliotheek waar ruimte is voor alle bibliotheekfuncties. En dat geldt zeker voor een gemeente die zich zo graag de gezondste van de regio wil gaan noemen, stelt fractievoorzitter Bart Cox.

Volgens de visie van het college zijn de bibliotheek en het Gasthoês onlosmakelijk met elkaar verbonden. De nieuwe bieb moet en zal in het verbouwde Gasthoês komen en omdat bepaalde bibliotheekfuncties – zoals ontmoeting en debat en kunst en cultuur – daar ook ondergebracht kunnen worden, worden ze losgekoppeld van de bibliotheek.

Bart Cox: "De SP maakt zich ernstige zorgen want wat als de opening van het Gasthoês vertraagd wordt en de financiële tekorten oplopen? Dan is het lot van het Gasthoês onlosmakelijk verbonden met dat van de bibliotheek. Dit kan volgens de SP niet de bedoeling zijn. Horst aan de Maas heeft een volwaardige en zelfstandige bibliotheek nodig. Helemaal sinds de bibliotheken in Sevenum en Grubbenvorst wegbezuinigd zijn".

Helaas - zo stelt Bart Cox - zien we dat dit college haar prioriteiten ergens anders heeft liggen. "Eerst moest de bieb zonodig in het dure appartementencomplex Librije ondergebracht worden en nu in het Gasthoês. Wederom wordt de bibliotheek misbruikt om een prestigeproject te redden".