SP Horst aan de Maas: overstap naar andere partij met behoud van zetel is kiezersbedrog en zetelroof

2 juni 2019

Raadslid Thijs Lenssen die onlangs bekend maakte te stoppen bij de SP, heeft besloten zich met de bij de SP weggekaapte zetel aan te sluiten bij de fractie van D66-Groenlinks. De SP-fractie spreekt van zetelroof. Lenssen maakte zijn overstap dit weekeinde bekend. D66-Groenlinks heeft zich daarmee een vijfde zetel eigen gemaakt ten koste van de SP, die er drie overhoudt.

Op woensdag 29 mei 2019 heeft de Algemene Ledenvergadering van de SP Horst aan de Maas aan Lenssen kenbaar gemaakt dat hij zijn zetel terug moet geven aan de SP. De leden wijzen er op dat Lenssen  – toen hij instemde met zijn kandidatuur als gemeenteraadslid voor de SP – een verklaring heeft ondertekend met de volgende inhoud: ‘De duur van het lidmaatschap van de gemeenteraad wordt bepaald door de ledenvergadering van de afdeling waartoe ik behoor. Zodra de ledenvergadering van de afdeling dit schriftelijk verzoekt zal ik mijn zetel ter beschikking stellen van de SP.’

De Algemene Ledenvergadering betreurt het dat Thijs Lenssen tot zijn besluit is gekomen om de raadszetel niet terug te geven aan de SP en constateert dat hij daarmee geen recht doet aan de door hem ondertekende verklaring. Diens besluit wordt des te meer betreurd omdat teruggekeken kan worden op een over het algemeen goede samenwerking binnen de fractie en de inzet van Thijs Lenssen in de afgelopen vijf jaar.

Het besluit van de Algemene Ledenvergadering van de SP Horst aan de Maas is schriftelijk aan Thijs Lenssen kenbaar gemaakt. Op de brief met die mededeling heeft hij  niet gereageerd. Wél is een persbericht door of namens hem naar buiten gegaan, waarin bekend gemaakt wordt dat hij de zetel meeneemt naar de fractie van D66/GroenLinks en dat hij besloten heeft het collegeprogramma van CDA, Essentie, D66/GroenLinks en de PvdA te onderschrijven. Een collegeprogramma dat op veel punten afwijkt van de inhoud van het verkiezingsprogramma op basis waarvan Thijs Lenssen in 2018 gekozen is in de gemeenteraad en waar hijzelf ook mee campagne heeft gevoerd.

In een recent krantenartikel stelt Lenssen: ‘Die handtekening was moreel en die staat niet juridisch vast.’ Die opmerking geeft te denken over de moraliteit van Thijs Lenssen, nu hij besloten heeft geen gevolg te geven aan de door hem zelf ondertekende verklaring.

In het persbericht  waarin hij kenbaar maakt dat hij zich aansluit bij D66/GroenLinks wordt gesteld dat Thijs Lenssen vindt dat zijn visie nu het beste aansluit bij het programma van D66/GroenLinks. Dát feit is op zich geen bezwaar, maar het is wél bezwaarlijk dat hij – door zich aan te sluiten bij de fractie van D66/GroenLinks kiezersbedrog pleegt. Hij is namelijk niet op basis van het verkiezingsprogramma van D66/GroenLinks gekozen in de raad, maar op basis van het verkiezingsprogramma van de SP.

De SP Horst aan de Maas – en daarmee ook de fractie van de SP Horst aan de Maas – neemt het D66/GroenLinks kwalijk dat zij meewerken aan de zetelroof, waarvan hier naar haar mening in essentie sprake is. Die medewerking staat in een vreemd daglicht omdat ook D66 en GroenLinks elders in Nederland (en nog onlangs in de Tweede Kamer waar het GroenLinks betreft) een zelfde standpunt innemen als de SP Horst aan de Maas nu doet: de verkregen zetel is feitelijk een zetel die bedoeld is om – in dit geval – de leden van en de kiezers op de SP te vertegenwoordigen.