SP-stemmers bedankt

24 mei 2019

SP-stemmers bedankt

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Nog laat op de avond heeft de SP in Horst aan de Maas haar kiezers via banners op de verkiezingsborden (zie foto) bedankt voor hun stem op de SP.

Voor de definitieve uitslag moeten we nog wachten tot zondag, maar volgens de exitpoll leveren we een van onze huidige twee zetels in. We handhaven ons daardoor waarschijnlijk in het Europees parlement met een zetel. Ondanks de - desondanks - tegenvallende verkiezingen voor het Europees Parlement is de SP de mensen die op haar gestemd hebben, dankbaar voor de steun. Helaas hebben veel mensen, die de standpunten van de SP over de Europese samenwerking delen, in grote getalen besloten niet te gaan stemmen. De meerderheid van Nederland, ongeveer zestig procent, heeft niet gestemd! De meeste mensen blijken geen vertrouwen of interesse in de Europese Unie te hebben en zijn thuis gebleven. Dat geeft te denken.

Lilian Marijnissen, de leider van de SP in de Tweede Kamer, geeft in haar commentaar op de exitpolls aan dat de SP wist dat het lastig zou zijn om de verkiezingsuitslag van vorige keer te benaderen want dat was de beste in onze partijhistorie. En dat is niet waar we nu staan. "Maar natuurlijk hadden we op meer gehoopt. We weten dat de opkomst deze verkiezingen traditioneel erg laag is en dat de fans van de Europese Unie enthousiaster zijn om naar de stembus gaan, terwijl mensen die het vertrouwen zijn verloren sneller thuis blijven", aldus Marijnissen.

Ondertussen blijft de SP - ook in Horst aan de Maas - strijden voor een betere Europese samenwerking, maar tegen een Europese Superstaat.