Europa-brunch: aan tafel met de SP, in gesprek over Europa

12 mei 2019

Europa-brunch: aan tafel met de SP, in gesprek over Europa

Foto: - / -

Op zaterdag 18 mei 2019 organiseert de SP vanaf 10.30 uur in het centrum van Horst  een Europa-brunch. U kunt onder het genot van een kop koffie of thee en een broodje in gesprek gaan met de SP.

Wat vindt de SP van ‘Europa’? We willen samenwerken, maar geen Brusselse bemoeienis met bijvoorbeeld onze pensioenen, ons openbaar vervoer en ons leger. Een socialer Nederland ontstaat niet in Brussel.

De Europese Unie kost miljarden. Een Eurocommissaris – zoals PvdA’er Frans Timmermans – krijgt zo’n 30.000 euro per maand! Weet je dan nog wel wat de zorgen van gewone Nederlanders zijn? Daarnaast is er het geldverslindende maandelijkse verhuiscircus van Brussel naar Straatsburg en terug; de kosten bedragen zo’n 114 miljoen per jaar. Er worden miljarden aan gemeenschapsgeld rondgepompt. Europese samenwerking moet sober zijn. Hoe? Onder andere door verlaging van de extreme salarissen van Europese politici en afschaffing van het heen en weer gependel tussen Brussel en Straatsburg.

Multinationals worden in deze Europese Unie op hun wenken bediend met lage lonen en veel onzekerheid voor werknemers. Vraag het de bouwvakkers, distributiewerkers en vrachtwagenchauffeurs maar. We moeten de arbeidsmigratie als middel om de lonen laag te houden fors beperken. Miljoenen Oost-Europeanen werken voor lage lonen en wonen in slechte behuizing in West-Europa, terwijl er hier net zoveel mensen werkloos zijn.

We vinden het van belang ook in Horst aan de Maas in discussie te gaan met elkaar over hoe ver Brussel moet gaan in de macht over de landen in Europa. De SP vindt dat we op een groot aantal punten "baas in eigen land" moeten blijven maar wel moeten samenwerken waar dat – bij grensoverschrijdende problemen – nodig is. Dan krijg je een Europa waar burgers vertrouwen in hebben en ze het nut van inzien.

Om die discussie ook in Horst aan de Maas te voeren, nodigt de SP iedereen uit om aan te schuiven. U bent van harte welkom! En vergeet vooral niet te gaan stemmen op 23 mei a.s.