Horst aan de Maas in 2050 helemaal CO2-neutraal?

13 januari 2019

Horst aan de Maas in 2050 helemaal CO2-neutraal?

In 2013 is het Energieakkoord gesloten met afspraken die lopen tot 2023. In dit akkoord stuurt het kabinet aan op het verminderen van de uitstoot van broeikasgassen (CO2). Daarbij is het belangrijk dat de investeringen die de komende jaren in Nederland worden gedaan, passen bij een CO2-arme energievoorziening en dit alles  moet gerealiseerd zijn in 2050. Op landelijk maar ook op gemeentelijk niveau zijn er doelstellingen geformuleerd. De werkgroep klimaatrechtvaardigheid van de SP Horst aan de Maas heeft hierover vragen gesteld aan het college (zie bijlage). Wat gebeurt er zoal in onze gemeente en hoe gaat het met de communicatie hierover? 18 december 2018 volgde het antwoord van B&W (zie bijlage).

Het eerste dat in het antwoord van B&W opvalt is dat de gemeentelijke Duurzaamheidskrant met belangrijke informatie voor iedere inwoner gekoppeld werd aan de verspreiding van de Hallo. Mensen met een NEE-NEE sticker hebben hierdoor dus geen belangrijke uitleg gekregen over de regelingen die er zijn onder andere omtrent isolatie en de weg naar energieneutraal. Volgens de werkgroep is het van gemeentelijk belang en had iedereen de krant moeten ontvangen, net zoals dat gebeurt bij de gemeentegids en afvalkalender. Dinsdag 15 januari zal de voorzitter van de werkgroep, Michael van Rengs, gebruik maken van het spreekrecht tijdens de gemeenteraadsvergadering. Hij zal het College dan oproepen om dit alsnog te doen.

Ten tweede blijkt uit de brief van B&W dat de maatregelen die al getroffen zijn beperkt zijn tot het aanbrengen van LED-verlichting of het plaatsen van zonnepanelen op het gemeentehuis. Pas bij nieuwbouw en renovatie wordt er gestuurd op isolatie, warmteterugwinning en efficiëntere manieren van afgifte van energie. Hier zal dus een nog snellere en grotere stap moeten komen willen de gemeente Horst aan de Maas haar doelstellingen halen.

Tot slot conludeert de werkgroep uit de natwoorden van B&W dat het monitoren van de vragen of verzoeken van mensen die eventueel gebruik willen maken van regelingen te beperkt plaats vindt. Veel onduidelijkheid en concrete aantallen zijn niet te noemen. Het advies van de werkgroep - door voorzitter Van Rengs naar voren te brengen in de raadsvergadering van 15 jauari a.s. aan de gemeente: de onderzoeksfase heel snel afsluiten en overgaan tot concrete actie, oftewel ‘gas erop’ of liever ‘sneller van het gas af’.