SP: onderzoek naar seniorenwoningen

4 oktober 2018

SP: onderzoek naar seniorenwoningen

Foto: SP Horst aan de Maas / SP Horst aan de Maas

Wonen is voor de SP een belangrijk thema. Iedereen heeft recht op een woning en een goede en veilige leefomgeving. Onze samenleving vergrijst, waardoor de behoefte aan daarop aangepaste woningen toeneemt. Dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Reden voor de SP Horst aan de Maas onderzoek te doen naar de staat van de seniorenwoningen in Horst aan de Maas.

In Horst aan de Maas zijn in het verleden zogeheten seniorenwoningen gebouwd. Woningen die volgens plan dicht bij elkaar liggen zodat zorg en nabuurschap goed tot hun recht komen. Volgens plan. Maar klopt dit met de realiteit? In de praktijk zien we dat de woningen die in het bezit zijn van bijvoorbeeld Wonen Limburg nadat ze leeg komen te staan zo snel mogelijk weer bewoond moeten worden. Door wie dan ook. Dit doet afbreuk aan het idee van zorg en nabuurschap.

De SP hoort ook geluiden dat senioren soms helemaal niet in deze woningen willen wonen omdat ze niet meer voldoen aan de standaard van deze tijd. Om dit punt te onderzoeken gaat de SP een enquête houden in verschillende kernen in onze gemeente. Verspreid over de maand oktober gaana SP-leden enquêtes afgeven en de ingevulde formulieren een aantal dagen later weer ophalen. Uiteraard zullen de bewoners van de straten die worden bezocht op de hoogte gehouden worden van de uitkomsten. Met de verkregen informatie gaat de SP voorstellen doen waarmee het beleid op gebied van wonen met name voor de senioren in Horst aan de Maas goed, veilig en duurzaam wordt.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met SP Horst aan de Maas: Michael van Rengs (077) 4641285 / Wilma Kurvers (077) 3985312 of via horstaandemaas@sp.nl