Geen invloed op landelijke politiek?

26 september 2018

Geen invloed op landelijke politiek?

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Op 18 september 2018 diende de SP-fractie, samen met PvdA en D66/GroenLinks, tijdens de raadsvergadering een motie in om de wethouder op te dragen de minister van Justitie en Veiligheid in de Tweede Kamer te verzoeken om zo snel mogelijk een nieuw terugkeerbeleid te ontwikkelen. Een beleid waardoor het onmogelijk wordt gemaakt dat “gewortelde kinderen” in ons land in de toekomst weer in onmenswaardige situaties terechtkomen, zoals onlangs gebeurde met Lily en Howick.                                                                                                                                  Omdat het zo maar zou kunnen dat er ook in Horst aan de Maas kinderen verblijven in een vergelijkbare situatie, werd de ethouder ook gevraagd om inzichtelijk te maken of daar ook in onze gemeente sprake van is.

Het CDA steunde de motie van SP, D66/Groen Links en PvdA niet. De reden: “Het is landelijk beleid, daar gaan wij niet over”. "Onzin", volgens Anniet Fonteijne, SP-raadslid. "Gemeenteraadsleden worden door de inwoners van de gemeente gekozen en vertegenwoordigen dus die inwoners. Tegelijkertijd breng je als raadslid ook de idealen van je eigen partij in, waarmee je een duidelijk geluid kunt laten horen vanuit de lokale politiek. Bovendien heeft het CDA destijds zelf een vergelijkbare motie ingediend met betrekking tot de minderjarige Mauro. Die is toen raadsbreed aangenomen".

Nadat de SP enkele weken geleden geen steun kreeg voor extra gelden ten behoeve van kinderen levend rond de armoedegrens moeten we constateren dat - ook nu weer - een meerderheid in de gemeenteraad een groep kinderen in de steek laat. Voor de liberale fracties van VVD en Essentie lijkt dat logisch. Maar van het CDA, dat het gezin ziet als hoeksteen van de samenleving, zou je toch wat anders verwachten. In ieder geval mag je tot slot concluderen dat het met de huidige coalitie  moeilijk zal zijn om op dit punt tot een sociaal beleid voor de inwoners van Horst aan de Maas te komen.