"Meer politie voor Limburg"

13 juli 2018

"Meer politie voor Limburg"

Al in 2009 sloeg de SP alarm naar aanleiding van een SP-onderzoek onder politieagenten. De conclusie van dat onderzoek: "Stop het uitkleden van de politie in Limburg! De veiligheid is in het geding". Inmiddels heeft de landelijke politiek meer agenten ter beschikking gesteld, maar Limburg komt er bekaaid vanaf. Reden voor de SP-fractie in de gemeenteraadsvergadering van 3 juli jl. om actie te vragen.

De SP diende - samen met D66/GroenLinks en de PvdA - een motie in, waarin de drie partijen het college van B&W oproepen er bij de minister op aan te dringen meer agenten beschikbaar te stellen. De andere partijen in de raad - Essentie, VVD en CDA - ondersteunden de motie.

Onlangs maakte de regering bekend dat van de 1.111 agenten die het kabinet volgend jaar beschikbaar stelt, er in totaal 31 aan Limburg worden toegewezen. Dit tot teleurstelling van veel Limburgse gemeenten en de Provincie. In Provinciale Staten werd daarop een motie aangenomen, waarin Gedeputeerde Staten worden opgeroepen actief te lobbyen voor meer politiekrachten. De provinciale partijen willen dat de criminaliteit in de provincie ook in de toekomst goed bestreden kan blijven worden en daar zijn meer agenten voor nodig, vinden ze. Bij die mening sloot de motie van de SP, D66/GL en PvdA aan.  Het College van B&W gaat nu een brief sturen naar het ministerie van Justitie en Veiligheid, om zo een signaal af te geven aan de Haagse politiek dat de Limburgse veiligheid - grenzend aan Duitsland en België en dus een speelveld voor veel criminelen - niet uit het oog mag worden verloren.