Cox (SP): "We krijgen de komende jaren een neo-liberaal beleid".

6 juni 2018

Cox (SP): "We krijgen de komende jaren een neo-liberaal beleid".

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van vijf juni jl. werd het nieuwe coalitieakkoord besproken in de gemeenteraad. Het eerste moment dat de raad kritisch kon kijken naar het nieuwe beleid van het nieuwe college van B&W. Bart Cox, fractievoorzitter van de SP, aan het woord over het akkoord.

“In het akkoord is te lezen hoe de gemeentelijke overheid zich de komende jaren steeds verder terug gaat trekken en de verantwoordelijkheid steeds meer neer legt bij de burgers. Een typisch neoliberale koers! De overheid springt voortaan alleen bij als zij vindt dat dat echt nodig is. CDA, Essentie, D66/Groen Links en PvdA maken daarbij wél een uitzondering voor de ondernemers. Daarvoor heeft het college wel concrete plannen over hoe de ondernemers te helpen met strategisch en tactisch advies”.

Het nieuwe coalitieakkoord blijft volgens Cox op bijna alle fronten erg vaag. In een reactie van de coalitiepartijen worden die nu nog vage plannen de komende jaren verder uitgewerkt. Daar zouden dan de burgers en alle politieke partijen in de gemeenteraad betrokken worden. Cox gaf daarop als reactie: “De SP zal de komende jaren constructief samenwerken met de burgers van Horst aan de Maas om onze eigen plannen te verwezenlijken en de coalitie kritisch te bevragen op hun plannen voor een sociaal Horst aan de Maas, met een eerlijke verdeling van de welvaart”.

Tijdens de raadsvergadering maakte  de SP van de gelegenheid gebruik om aandacht te vragen voor de toekomst van zwembad de Berkel, de intensive veehouderij, de huisvesting en integratie van arbeidsmigranten en voor het realiseren van goede zorg voor iedereen. De coalitiepartijen reageerden nauwelijks op die punten! Cox: “We werden wel begrepen in onze zorgen over arbeidsmigranten, maar er werd de SP verweten dat we alleen naar de slechte voorbeelden van huisvesting keken en dat er ook erg veel goed gaat. Dat er veel goed gaat betekent niet dat je niet moet leren van de fouten die er wel gemaakt worden. Als we weg kijken bij bijvoorbeeld eerst bouwen en daarna pas een vergunning aanvragen, of als ondernemers omwonende mededelen dat er arbeidsmigranten komen wonen en het gemeentebestuur dat blijft zien als dialoog, dan blijft het fout gaan”.

De SP verbaast zich bij monde van SP-leider Bart Cox over het feit dat er in het coalitieakkoord weinig aandacht lijkt te zijn voor de zorg. Daar was de PvdA het niet mee eens. Zij wees op het initiatief “de Gezondste Regio 2025”. Dat zou zorgen voor een integrale aanpak van de gezondheid van onze inwoners. “Als dit het geval is, zo stelt Cox, “Dan moet de Gezondste Regio veel meer gaan worden dan de reclamecampagne die het nu is. De SP vraagt zich af of de inwoners die afhankelijk zijn van thuiszorg, jeugdzorg of welke andere vorm van ondersteuning dan ook, gebaat zijn bij dit initiatief.

“Helaas”, zo constateert SP-fractievoorzitter Cox, “Zijn de antwoorden op veel van onze vragen, uitgebleven. We blijven met veel vraagtekens zitten. Als ‘constructief samenwerken’ – waar de coalitiepartijen om vragen – in de praktijk betekent ‘tekenen bij het kruisje’, dan blijft de SP haar eigen koers varen de komende jaren. So wie so gaan we samen met de burgers zorgen voor een sociaal Horst aan de Maas waar iedereen gelijke kansen krijgt!”