SP draait niet om hete brij heen

2 maart 2018

SP draait niet om hete brij heen

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

"De SP draait niet om de hete brij heen en geeft gewoon duidelijk antwoord". Dat opmerkelijke compliment kreeg Thijs Lenssen (SP) na het verkiezingsdebat van de ondernemersvereniging O2, donderdag 22 februari in het gemeentehuis van Horst aan de Maas. Daar discussieerden de vertegenwoordigers van SP, CDA, PvdA, Essentie, D66/GL en VVD met elkaar over een "lobbydocument" van de Ondernemersvereniging. In dat "lobbydocument" vraagt de vereniging aandacht voor de belangen van de ondernemers. Aan de hand van vragen werden de gemeenteraads-kandidaten om hun mening gevraagd. Daarbij was er ook ruimte voor debat.

Handhaving

SP-vertegenwoordiger Thijs Lenssen nam een aantal keren van de gelegenheid gebruik om de collegepartijen (CDA, Essentie en PvdA) aan te spreken op hun beleid van de afgelopen jaren. Hij stelde onder andere dat het college van B&W in de afgelopen jaren onvoldoende of selectief de regels handhaafde. Of te weinig de belangen van omwonenden en het milieu mee nam in haar overwegingen. Het viel op dat ook de ondernemers kritisch waren op het college. Zij klaagden over het feit dat de toegezegde duidelijkheid voor MKB-ondernemers bij het regelen van zaken, na vier jaar nog steeds niet gerealiseerd is. Als het aan de SP ligt - zo stelde Lenssen - wordt dat voor de komende raadsperiode onmiddellijk geregeld, zonder dat hier extra mensen voor nodig zijn.

Minder maar betere regels

'Natuurlijk', zou men haast zeggen, vroegen de ondernemers om minder regels bij vergunningverlening. Thijs Lenssen liet weten blij te zijn met de introductie van de Omgevingswet (verwacht in 2019/2020) die een echte kans biedt om met minder regels zaken duidelijker en beter te regelen. Daarbij geldt onder andere dat vergunningvragers (en dus ook ondernemers) samen met de omwonenden moeten zorgen voor draagvlak. Volgens de SP-er een geweldige kans voor alle betrokken partijen, wetende dat milieu en veiligheid ook verplicht meegenomen moeten worden.

Ruimtelijke ordening

Door één van de ondernemers werd geopperd dat "de politiek" beter na moest denken over de invulling van de zogenaamde 'klavertjes' (onderdelen) van het bedrijvenontwikkelingsgebied Greenport. Welke bedrijven laat je toe?. Nu wordt - zo stelde de ondernemer - 'alles en iedereen' geaccepteerd. Gevolg: straks kunnen of willen bedrijven uit Horst aan de Maas zelf zich daar niet meer huisvesten. SP-woordvoerder Lenssen kon zich wel vinden in die oproep.

Sociaal keurmerk

Tijdens de verkieizngsbijeenkomst werd voorgesteld om een soort sociaal keurmerk in te voeren voor bedrijven. UItgangspunt: bedrijven hebben hun personeel in vaste dienst en investeren in opleiding. Een logistiek dienstverlener met 80 mensen in dienst bleek zo al jaren te werken. Hij zag zijn medewerkers - in tegenstelling tot sommige andere logistieke bedrijven - niet als inwisselbare mensen die je snel aanneemt, maar ook weer snel loost.

Arbeidsmigranten

In het debat kwam een voor veel ondernemers hot item aan de orde: de huisvesting van arbeidsmigranten. Horst aan de Maas heeft aanvragen liggen voor 3000 (!) slaapplaatsen voor arbeidsmigranten. Voor een deel zijn die arbeidsmigranten afkomstig uit gemeenten als Venlo en Venray die niets regelen. CDA-wethouder Vostermans vertelde trots dat er de laatste vier jaren meer woningen bij waren gekomen. Lenssen kon dat 'sprookje' meteen doorprikken: hij wees op de lange wachtlijsten voor inwoners van Horst aan de Maas voor een (betaalbare) woning en het zeer gebrekkige toewijzingsbeleid. Lenssen: "Wij willen hier wel grote stappen, maar eerst voor de inwoners van Horst aan de Maas. En bij de toewijzingen krijgen arbeidsmigranten geen voorrang, als het aan de SP ligt".

In de discussie werd door Lenssen de vraag gesteld waarom bedrijven steeds een beroep doen op arbeidsmigranten in plaats van werklozen en het arbeidspotentieel van 1.8 miljoen mensen (die volgens de nationale Rekenkamer nog ingeschakeld kunnen worden). De vraag leverde bij enkele ondernemers hoongelach op. Wat meer zei over die ondernemers dan over de vraagsteller. "De SP wil" - naar voorbeeld van de gemeente Heerlen bij autoproducent VDL - "dat we ons sterker inzetten om deze mensen, maar ook mensen met een bijstandsuitkering, aan het werk te krijgen". Juist kleinschalige bedrijven kunnen hun vraag naar geschikte arbeidskrachten oplossen door hun krachten daarbij te bundelen. Om er samen met iedereen beter uit te komen. Dat leverde uiteindelijk bij verschillende ondernemers positieve reacties op en na afloop complimenten over deze aanpak en opstelling.