Beter groen in Horst? Doen!

3 februari 2018

Beter groen in Horst? Doen!

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

De SP wil de komende jaren zorgen voor meer en een betere  groenvoorziening  in de gemeente Horst aan de Maas. Zowel binnen als buiten de bebouwde kom. Dat stelt Thijs Lenssen, raadslid voor de SP en ook kandidaat voor de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart aanstaande.

“Als we op het ogenblik rondkijken in onze gemeente, dan zien we dat het groen steeds meer te wensen overlaat. Dit wordt veroorzaakt door te sober onderhoud, weinig visie bij de aanleg van groen, lanen die door uitval van bomen steeds verder vervallen, groeninpassingen in het buitengebied die niet worden gerealiseerd en noem maar op”.

Groen heeft direct gevolgen voor de kwaliteit van de omgeving en de leefkwaliteit van de inwoners en ook de toeristen die Horst aan de Maas bezoeken. maar vooral onze inwoners. Thijs Lenssen: “We willen daarvoor in overleg met onze inwoners, bijvoorbeeld via dorps- en wijkraden, komen tot plannen die leiden tot een betere, duurzamere groenvoorziening in onze dorpen”. De plannen moeten volgens SP-er Lenssen ook nog bijdragen aan een sociaal veilige omgeving,  “In het buitengebied zorgen we voor een betere inpassing van bedrijven en gebouwen in het landschap, waarbij nu wel wordt toegezien op de daadwerkelijke uitvoering hiervan”, aldus de SP-woordvoerder. Daarmee impliciet kritiek uitend op het huidige college van B&W, dat volgens Lenssen te weinig handhavend is opgetreden in de afgelopen periode.

Dit alles heeft natuurlijk een prijs? Lenssen: “Dat moet de komende tijd helder worden. Maar investeren in groen is investeren in mensen met een groot rendement en heeft indirect daardoor ook opbrengsten, bijvoorbeeld waardestijgingen voor woningen”.