Gemeenschapszin en solidariteit

21 januari 2018

Gemeenschapszin en solidariteit

Foto: Paul Geurts / SP

Afgelopen zaterdag hield de SP haar 23e congres. Onder andere Wilma Kurvers en Paul Geurts, de SP-afgevaardigden van de SP-afdeling Horst aan de Maas, namen daar afscheid van politiek leider Emile Roemer en tilden Lilian Marijnissen in het zadel als nieuwe SP-leider. Maar er gebeurde meer op dat congres. Thijs Coppus - oud-Horstenaar en oud SP-fractievoorzitter in de gemeenteraad van Horst aan de Maas – werd als bestuurslid van de landelijke SP gekozen. En de uitgangspunten van de SP werden verder aangescherpt.

Een belangrijk punt voor de SP is het voortdurende streven naar gemeenschapszin en solidariteit. De mens is een sociaal wezen, solidariteit is cruciaal voor een sterke samenleving. De gemeenschapszin wordt bedreigd door een overheid die zich steeds meer terugtrekt. De publieke sector verschraalt, de markt wordt steeds bepalender. Oók in Horst aan de Maas zien we dat gebeuren. CDA, PvdA en Essentie steunen bijvoorbeeld de plannen voor een geprivatiseerd zwembad en de Kasteelse Bossen dreigen verkocht te worden aan commerciële partijen. Ondertussen zien we in de dorpen een verschraling van het voorzieningenniveau en groeien de tegenstellingen in de samenleving.

In politiek-bestuurlijk Horst aan de Maas uit zich deze neoliberale geest óók. Als megastallen in Sevenum en Grubbenvorst de ruimte moeten krijgen, wordt niet geschroomd de zaken zo te manipuleren dat de belangen van de omwonenden met betrekking tot hun gezondheid eenvoudig aan de kant worden geschoven. Bij zorg- en hulpverlening aan kwetsbare mensen lijkt de portemonnee bepalender dan het lenigen van de behoefte aan goede zorg en – als het om uitkeringen gaat – een (symbolische) arm om de schouder. Vaak worden uitkeringsvragers – ten onrechte - benaderd als potentiële fraudeurs.

In de geest van het 23ste congres van de SP is de inzet van de SP ook voor de komende jaren dat in Horst aan de Maas een warm hart klopt voor iedereen. En daarbij geldt voor ons als motto: “Als de omstandigheden zo bepalend zijn voor de mens, laat ons dan de omstandigheden meer menselijk maken” (Nobelprijswinnaar José Saramago).

Lees verdere verslagen over het congres.

En hier kun je samen met Lilian Marijnissen een kijkje nemen achter de schermen van het congres.