"Armoedebestrijding in Horst aan de Maas kan beter..."

19 januari 2018

"Armoedebestrijding in Horst aan de Maas kan beter..."

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

Wij leven met zijn allen in een rijke gemeente. Veruit de meeste mensen hebben elke dag te eten en een dak boven hun hoofd. Waarom dan toch aandacht voor armoedebestrijding?

In Horst aan de Maas krijgen bijna vierhonderd mensen een uitkering en daarnaast zijn er ook mensen die, ook al werken ze, een minimaal inkomen hebben of met grote schulden zitten. Voor die mensen is volgens de SP sociaal beleid nodig.

Sonja van Giersbergen, gemeenteraadslid voor de SP: “Het gaat er niet om of het je eigen schuld is dat je in die situatie terecht bent gekomen. Wij willen er voor zorgen dat je er zo snel mogelijk uit komt en zo min mogelijk blijvende schade oploopt. Met name gezinnen met kinderen komen vaak ernstig en langdurig in de knel als er (te) weinig geld is om rond te komen.”

De gemeente kan veel doen. Zoals de gemeente via landelijke systemen, bijvoorbeeld via de belastingdienst, mensen opspoort die frauderen, zo kan de gemeente ook mensen opsporen die wellicht extra steun nodig hebben. Veel van deze mensen zijn onbekend met ondersteunende regelingen of schamen zich ervoor er gebruik van te maken. De betreffende mensen kunnen actief benaderd worden om hen te wijzen op regelingen waar zij gebruik van kunnen maken. En de regelingen kunnen ook ruimhartiger.

Van Giersbergen: “Bijvoorbeeld de regeling rondom de bijzondere bijstand, als je een grote uitgave moet doen bij een minimaal inkomen, kan ruimhartiger. Maar ook de zorgverzekering voor minima kan goedkoper en kwalitatief beter. Het schoolzwemmen kan weer worden ingevoerd, zodat alle kinderen zwemles krijgen.” Volgens Sonja van Giersbergen is er genoeg voor iedereen, als we maar bereid zijn om eerlijk te delen.