Achterstallig onderhoud in gemeentelijke accomodaties

1 januari 2018

Achterstallig onderhoud in gemeentelijke accomodaties

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

Elke drie jaar wordt de stand van zaken met betrekking tot het onderhoud van de gemeentelijke accomodaties bekeken. Op basis daarvan wordt een onderhoudsprogragramma door de gemeenteraad vastgesteld. Het zogenaamde Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP). Doel van het onderhoudsprogramma is onder andere dat de accomodaties duurzaam zijn en voldoen aan de regels voor asbestverwijdering en brandveiligheid. In de raadsvergadering van 19 december 2017 bleek dat veel accommodaties – waaronder ook de gemeentelijke accomodaties – nog asbest bevatten en dat sommige niet of slecht toegankelijk zijn voor mindervaliden.

Een voorbeeld hiervan betreft de Kruisweide in Sevenum, dat een aantal jaren geleden niet voor iedereen goed toegankelijk bleek. Dat zou toen onmiddellijk moeten worden opgelost. Maar nu - anno 2017 - hoeft dat van het college van B&W vreemd genoeg niet meer. Men wil de noodzakelijke aanpassingen over een periode van zes jaar uitstrijken. Wat de SP betreft onbegrijpelijk! Sonja van Gierbergen, SP-woordvoerder in de gemeenteraad: "Gezondheid van gebruikers en toegankelijkheid van gebouwen dienen de hoogste prioriteit te hebben bij de accommodaties. Dit probleem moet veel sneller worden opgelost".

Wat Van Gierbsergen betreft is dit extra belangrijk, omdat de gemeente over een paar jaar de accommodaties waar verenigingen en stichtingen gebruik van maken, overdragen aan deze verenigingen/stichtingen. Zij worden dan zelf - ook financieel - verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud. Tot nu toe kregen de verenigingen hiervoor elk jaar geld van de gemeente en moesten zij deze gelden reserveren voor groot onderhoud.

Nu blijkt uit een overzicht van alle in gemeentelijk bezit zijnde accommodaties, dat er nog veel groot onderhoud verricht moet worden. De SP heeft de wethouder enkele malen gevraagd inzage te krijgen in de reserveringen voor groot onderhoud. Die inzage is ook toegezegd aan de gemeenteraad. Sonja van Gierbergen: "Wij willen voorkomen dat de gemeente of een vereniging straks voor verrassingen komt te staan. Wij willen als SP de controlerende taak - die de gemeenteraad heeft - goed uitvoeren. Maar dat lukt niet, nu B&W ondanks de toezegging voor volledige inzage deze informatie nog steeds niet verstrekt is. Een politieke doodzonde".

Nu de informatie niet verstrekt is en er achterstallig onderhoud blijft liggen, heeft de SP niet ingestemd met het MJOP, zoals dat er nu ligt.