SP: vraagtekens bij legalisatie pension Hegelsom

10 december 2017

SP: vraagtekens bij legalisatie pension Hegelsom

Al vaker heeft de SP aangegeven dat er in onze gemeente meer aan handhaving gedaan moet worden. Ter illustratie een recent voorbeeld.

In Hegelsom lag al geruime tijd een winkelpand leeg. Verbouwingsplannen waren er wel, maar het ontbrak aan belangstelling. Nadat het woonhuis later ook leeg kwam te staan, verschenen er plots huurders in dit pand. Niet lang daarna werden winkel en magazijn ingericht voor bewoning zonder dat daar vergunning voor was aangevraagd en zonder dat de bestemming was aangepast. Veiligheid stond niet voorop, want er was geen raam te bekennen in het voormalige magazijn. Toch werd er niet opgetreden door de gemeente. Enkele maanden later werden er ramen in de winkel en het magazijn geplaatst, wederom zonder vergunning.

Pas in oktober jl. werd er blijkbaar gehandhaafd en geconstateerd dat er hier sprake was van een illegale situatie. Er werd een legalisatietraject ingezet omdat de gemeente – zo werd gezegd – in dit soort gevallen mee moet werken. Nader onderzoek leert dat dit niet klopt. Het College kan er ook voor kiezen níet mee te werken.

"Dit is niet de aanpak zoals de SP die wil", stelt Bart Cox, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas. "Als je wilt bouwen of aanpassen dien je een vergunningaanvraag te doen. Doe je dat niet dan zou de gemeente alleen nog mee moeten werken aan legalisatie als men echt niet anders kan. In dat geval zullen wel de legeskosten maximaal moeten worden verhoogd en ook zullen er extra kosten in rekening moeten worden gebracht". Wat de SP betreft dient er voldoende capaciteit te komen bij Bureau Handhaving, om dit soort situaties te voorkomen. Cox: "Indien je je niet aan de regels houdt, behoor je niet beloond te worden".