Bestemmingsplan buitengebied: "Een gemiste kans"

22 december 2017

Bestemmingsplan buitengebied: "Een gemiste kans"

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Dinsdag 19 december 2017 vergaderde de gemeenteraad van Horst aan de Maas tot in de late uurtjes. Eén van de heikele punten op de agenda betrof het debat over het Bestemmingsplan Buitengebied. In het debat botste de SP met vooral de coalitiepartijen CDA, Essentie en PvdA.

In een bestemmingsplan staat omschreven wat er is toegestaan op gebieden zoals bouwen, toerisme en industrie. Kortom de spelregels. Toen in 2010 de gemeentes Sevenum, Horst aan de Maas en Meerlo-Wanssum werden samengevoegd, waren er drie bestemmingplannen voor het buitengebied. Pas de afgelopen twee jaar is het huidige college bezig geweest er één plan van te maken. Bij de samenstelling ervan werd ook – uiteraard, vindt de SP – de mening van de burger gehoord.

Voorafgaande aan het debat stelden SP en ook D66, dat zij dit bestemmingsplan nog niet wilden behandelen. Het "waarom" licht SP-woordvoerder Thijs Lenssen nader toe: "Wij zijn van mening dat het door het college van B&W opgestelde Bestemmingsplan Buitengebied nog helemaal niet af is! B&W hebben de drie oorspronkelijke plannen zoveel mogelijk willen samenvoegen en er zo weinig mogelijk in willen veranderen. Dat vindt de SP een vreemde keuze! Daarnaast blijkt dat er in het nieuwe bestemmingplan nog veel fouten zitten, zoals diverse raadsleden van veel partijen opmerkten. Ook is er in de plannen niets terug te vinden van de inspraak van de burgers. Sterker nog: er is niet eens gewacht op een aan die burgers beloofde inspraakbijeenkomst, speciaal gericht op de gezondheidseffecten van de Intensieve Veehouderij. En ook ingediende zienswijzen van burgers zijn nog niet verwerkt in het plan. En één van de allerbelangrijkste punten - waar de SP al jaren tegen strijdt, de Intensieve Veehouderij – is nog steeds niet goed geregeld in het Bestemmingsplan Buitengebied.Kortom: het plan was nog lang niet klaar en er is half werk geleverd. Bij navraag bleek dat er geen dwingende reden was dit plan nu al te behandelen en alles wees op uitstel tot het plan duidelijk was verbeterd en de gezondheidsaspecten waren meegenomen".

Het Bestemmingsplan werd toch geagendeerd en het kwam tiot stemming over het Bestemmingsplan. De SP stemde tegen. Thijs Lenssen: "Onze weigering om het bestemmingsplan te agenderen en vervolgens tegen te stemmen kwam ons op forse kritiek te staan van CDA, Essentie en PvdA. Overigens zonder dat men ons kon overtuigen met echte argumenten".

De SP wil dat er goed en degelijk werk wordt afgeleverd en het algemeen belang gediend wordt, en niet het belang van een enkeling, ook al heeft die "enkeling" een groot bedrijf achter zich staan...