Twee soorten burgers

9 september 2017

Twee soorten burgers

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

Het lijkt er steeds meer op dat er in de gemeente Horst aan de Maas twee soorten burgers wonen. De eerste groep burgers betaalt zijn belastingen, is anderen niet tot last (bijvoorbeeld door stank), houdt zich bij vergunningen niet aan de afspraken, geeft té jonge mensen alcohol en bouwt veel meer dan vergund is. Voor Thijs Lenssen, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad een doorn in het oog. Hij schreef er een stukje over in de Hallo.

In het artikel in de Hallo geeft Lenssen aan dat je zou verwachten dat de overheid, in dit geval de gemeente, deze laatsgenoemde groep burgers daarop aanspreekt en ervoor zorgt dat men zich wel aan de afspraken houdt. En dat  er desnoods duidelijke maatregelen genomen worden. "Maar", zo stelt de SP-er, "niets is minder waar".

Reden voor de SP om in april 2017 vragen te stellen over hoe het handhavingsbeleid er nou precies uitziet in Horst. Waar wordt er wel en waar niet gehandhaafd? En waarom? Lenssen: "Op heel duidelijke vragen kregen we van het college, in dit geval de burgemeester, alleen een stapel rapporten waarin slechts een deel van de antwoorden was terug te vinden. Lenssen zegt dat al vaker te hebben geconstateerd: "Het college geeft op duidelijke vragen geen, onvolledige of onjuiste antwoorden". Hiermee wordt de gemeenteraad geschoffeerd, omdat deze daarmee niet meer zijn controlerende taak kan uitvoeren.

Dit kan voor de SP niet. "Alle burgers zijn in Horst gelijk en hebben zich allemaal aan regels te houden. Ga je over de schreef, dan wordt je daarop aangesproken en desnoods aangepakt. Zonder aanziens des persoons!", aldus SP-voormanLenssen.