Erkenning treinoverlast!

25 juni 2017

Erkenning treinoverlast!

Foto: - / -

Ongeveer een jaar geleden heeeft de SP onderzoek gedaan bij inwoners van America over de overlast van het treinverkeer over het spoor. De aanwonenden bij het spoor kregen een vragenlijst in de brievenbus en die werd massaal ingevuld.

De reden voor het onderzoek was dat de SP van enkele aanwonenden klachten hadden ontvangen over die treinoverlast. Bewoners hadden last van trillingen, geluidsoverlast, de vele treinen, stankoverlast, enzovoorts. Het werd een onhoudbare toestand. Lekker in de tuin een gesprek voeren was bijna niet meer mogelijk.

Aan de hand van de uitkomsten van de enquête werd een rapport opgesteld met conclusies en aanbevelingen ((hier kunt u het artikel lezen over het rapport). Het rapport is aangeboden aan de gemeenteraad van Horst aan de Maas, de provincie en de regering. Dat heeft ertoe geleid dat vanuit alle bestuurslagen vragen gesteld zijn. Ineens kwam er aandacht voor de overlast voor omwonenden. Interviews op L1 tv en radio, Reindonk TV en -radio en artikelen in de weekbladen. De samenwerking van de SP met aanwonenden resukteerden in een werkgroep “Spooroverlast”.

De werkgroep “Spooroverlast” heeft gesprekken met de verantwoordelijk wethouder van Horst aan de Maas en dat heeft geleid tot resultaat. Afgelopen week hebben alle aanwonenden een uitnodiging ontvangen van de wethouder. In de uitnodiging wordt de geluidsoverlast erkend en wordt aangekondigd dat men maatregelen gaan nemen. Tijdens een bijeenkomst op 13 juli aanstaande gaat de wethouder met de mensen praten over deze maatregelen.

De SP is hier erg blij mee. Maar de partij gaat verder, want er moeten meer maatregelen volgen, zoals raildempers en andere beschermende maatregelen.