Vergunningverlening met resultaatverplichting

15 maart 2017

Vergunningverlening met resultaatverplichting

Foto: - / -

In de gemeente Horst aan de Maas hebben we vaker te maken met overlast gevende situaties. Zoals blijkt uit de vele telefoontjes die de SP
Horst aan de Maas binnen krijgt.
Als mensen de SP bellen hebben ze vaak al geklaagd bij de gemeente. Het blijkt dat vaak in een verleende vergunning niet veel of onvoldoende staat beschreven waar de overlastgevers zich aan moeten houden om mogelijke overlast te beperken. In de vergunning wordt vaker alleen maar benoemd dat de aanvrager een inspanningsverplichting heeft en geen resultaat-verplichting om overlast in welke vorm dan ook te voorkomen. De SP wil dat dit wordt verbeterd.

De SP en D66 hebben daarom afgelopen dinsdag hierover samen een motie
ingediend
, waarin geregeld wordt dat de aanvrager niet een inspannings-verplichting heeft maar een resultaatverplichting. Daarbij staat ook omschreven wat bijvoorbeeld de overlast mag zijn, en hoe en wanneer dit wordt gemeten. Het is aan de aanvrager om aan te tonen dat hij of zij dat ook doet.

Op basis van deze informatie kan men in de gemeente Horst aan de Maas een forse verbeterslag maken in de vergunningverlening, waardoor de
belangen van alle partijen - bedrijven, omwonenden,
natuur en toeristische sector - optimaal worden behartigd.

Helaas heeft de SP en D66 de andere partijen niet zo ver gekregen deze motie aan te nemen. Maar ze waren het er allemaal wel mee eens dat de mogelijke overlastgever moet aantonen dat hij geen overlast geeft. En niet diegene die hinder ondervindt. Feitelijk de strekking van de motie. De SP is blij met het feit dat alle partijen het daar wel mee eens waren. Daarmee hebben SP en D66 het College de opdracht mee kunnen geven om de ideeën verder uit te werken tot een voorstel.

Zo gaan 'we' een stukje op weg naar Horst aan de Maas als de gezondste regio in 2025 voor al zijn inwoners en niet voor een beperkte groep.