Discussieavond Intensieve Veehouderij en Mestverwerking

22 februari 2017

Discussieavond Intensieve Veehouderij en Mestverwerking

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Afgelopen dinsdag vond in het gemeentehuis een thema-avondplaats over de Intensieve Veehouderij (IV) en mestverwerking, waarbij voor- en tegenstanders van IV en mestverwerking hun ideeën over deze onderwerpen naar voren konden brengen. Aan de hand van stellingen gingen de aanwezigen, waaronder burgers, agrairische ondernemers en raadsleden met elkaar in discussie over de onderwerpen. Het was een interessante en  goed geleide discussieavond.

Hoewel de SP bij de uiteindelijke behandeling in de raad naar aanleiding van een voorstel van B&W aan de raad zijn volledige visie zal presenteren, zijn er nu toch al een aantal onderwerpen, waar door de fractieleider van de SP, Thijs Lenssen, in de gemeenteraad van Horst aan de Maas zijn licht wil laten schijnen.

In de discussie  heeeft Lenssen aangegeven dat voor de SP geldt: Meten is Weten. Dit houdt in dat als een ondernemer overlast kan geven voor zijn omgeving, deze ook door duidelijk metingen van de overlast (bijvoorbeeld door ammoniak) moet aantonen dat hij zich aan de regels houdt. Bij veel bedrijven zoals de chemische industrie en autoschadebedrijven is dit al langer regel. Een ander aspect is Handhaven. Op basis van de vele telefoontjes die de SP hierover krijgt en ondanks de stelling van B&W dat milieuoverlast prioriteit heeft, kan slechts geconcludeerd worden dat de Handhaving te wensen overlaat. Hieraan moet volgens Lenssen meer prioriteit worden gegeven. Voor de omgeving, maar ook voor de ondernemers en zeker voor die ondernemers, die zich wel aan de regels houden.

In de stellingen kwam onder andere naar voren dat de ondernemers bepaalde rechten hebben die niet afgenomen zouden mogen worden. Dit is wat Lenssen betreft ook zo, maar hij wil ook zeker niet tornen aan de rechten van omwonenden van deze bedrijven. Hoewel zij in het buitengebied wonen, waar men meer overlast kan ondervinden, hebben zij ook een fundamenteel recht op een gezonde woon- en werkomgeving. Dit wordt in de discussie te weinig meegenomen, volgens de SP.

Al met al kan volgens SP-er Lenssen terug gekeken worden op een interessante avond. Hij kijkt al reikhalzend uit naar de avond over IV en Mestverwerking in relatie tot de volksgezondheid.

Op de website van Behoud de Parel kunt u een uitgebreid verslag lezen over de discussie-avond.