"Van onderop" is het credo van Horst aan de Maas

22 januari 2017

"Van onderop" is het credo van Horst aan de Maas

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Het afgelopen jaar heeft de gemeente veel te maken gekregen met burgerinitiatieven. Zogenaamde initiatieven "van onderop". Dit zal in 2017 ook het geval zijn en naar alle waarschijnlijkheid zelfs toe gaan nemen.

De rolverdeling tussen de politiek en burgers is aan het veranderen. Burgers willen meer inspraak dan eens in de vier jaar naar het stemhokje gaan. Het college en de gemeenteraad moeten leren omgaan met deze veranderende rollen.

De SP heeft altijd al veel samenwerking gezocht met verschillende groepen en individuen buiten het gemeentehuis. Samen de schouders eronder en werken aan een betere samenleving. Is het belangrijk vast te stellen wie er begonnen is met een bepaald idee? Nee, als we er samen maar hard aan werken. Wel kunnen we constateren dat bestuurders en politici, die vinden dat burgers ineens mondiger zijn geworden de afgelopen jaren slecht hebben geluisterd.

De rolverdeling tussen gemeenteraad, college en burgers is belangrijk. Ambtenaren moeten burgers helpen om hun ideeën goed uit te werken. Maar het kan niet de bedoeling zijn dat de gemeenteraad aan het einde van het proces alleen nog maar bij het kruisje moet tekenen. Ondertussen moeten bestuurders zich niet mengen in het proces. Want dan komt het idee of het voorstel niet meer vanuit de samenleving, maar vanuit het college.