Het gaat goed met de economie, maar hoe gaat het met de mensen!?

13 januari 2017

Het gaat goed met de economie, maar hoe gaat het met de mensen!?

Volgens allerlei instanties en regerering gaat het goed met de economie en is deze net zo bloeiend als voor de crisis. Maar profiteert ook iedereen daarvan?

We hebben bijna 1 miljoen ZZP-ers, waarvan meer dan 75 % dat liever niet zou zijn. Jongeren kunnen na hun opleiding bijna geen vaste baan vinden en zijn veroordeeld tot flex- en tijdelijke contracten. 50-plussers vinden nog steeds moeizaam een baan. Pensioenen  worden nog steeds niet geïndexeerd. Steeds meer mensen zijn afhankelijk van de voedselbank. De kosten voor de zorgverzekering stijgen steeds verder, terwijl verzekeringsmaat-schappijen miljarden winst maken. Er komen steeds meer schrijnende gevallen in de ouderenzorg. MKB-bedrijven durven nog steeds maar moeizaam mensen vast aan te nemen, omdat ze bang zijn voor de risico’s bij ziekte van de medewerkers.

Een selecte groep mensen profiteert inderdaad van de aantrekkende economie, maar de meeste mensen merken er bitter weinig van. Moet de economie niet de mensen dienen? Nu lijkt het wel alsof wij slaven zijn van de economie. Het netto besteedbaar inkomen (salaris/ uitkering minus vaste lasten) moet groter worden voor echtiedereen, en niet voor enkelen.
Nu
 ontstaat er een tweedeling in de maatschappijzij
die meeliften op het succes en met wie het steeds beter gaat
, en dekansarmen die veel minder kansen krijgen om zich te ontwikkelen. Is dat waar we naar toe willen in een beschaafd land?

Tijd dus voor verandering! We maken een einde aan de sterke flexibilisering van de arbeidsmarkten, uitgangspunt wordt vasti.p.v. flexibel. Het ziekterisico voor werkgevers wordt opgelost door het weer instellen van deziektewet waarvoor we samen een kleine premie betalen. Er komt een nationaal zorgfonds met echte solidariteit. We zorgen er zo snel mogelijk dat de pensioenen worden geïndexeerd. Ouderen blijven aan het werk en leiden jongeren op voor hun toekomstBovendien krijgen alle jongeren gelijke kansen op onderwijs en is het afgelopen met allerlei privé initiatieven die alleen de rijken kunnen betalen. En,
we
 zorgen ervoor dat de banken ons niet opnieuw in een crisis kunnen brengen.

In maart heeft u de kans om dit te veranderen...