Integraal accommodatiebeleid?

8 december 2016

Integraal accommodatiebeleid?

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Er heerst volop drukte rondom het beleid over accommodaties, bij verenigingen, organisaties, de gemeente, dorpen en wijken. Teruglopende ledenaantallen,  verouderde accommodaties, niet meer levensvatbare organisaties en onderbezetting maakt dat alle dorpen en wijken aan de slag zijn om plannen voor de toekomst te maken. De SP vindt dat een goede zaak.

In de discussies rondom het zogenaamde accomodatiebeleid, zoals de gemeente vorm wil geven, zijn volgens de SP drie zaken allesbepalend: de levensvatbaarheid van verenigingen en organisaties, het belang van verenigingen en organisaties voor de wijken en dorpen en natuurlijk de centen.

De gemeenteraad gaat, op voorspraak van het College van B&W, dat "accommodatiebeleid" integraal aanpakken. Door de integrale (allesomvattende, samenhangende) aanpak en besluitvorming op één moment, kunnen alle belangen evenwichtig worden meegenomen. Zo kan ook rekening gehouden worden met de belangen van kleine dorpen en kleine verenigingen en ontstaat er een eerlijke balans ten opzichte van grote dorpen en grote verenigingen.

Aan SP-fractievoorzitter Thijs Lenssen de vraag of dat betekent dat accommodaties niet eerder beoordeeld mogen worden. Thijs Lenssen: "Dat kan wat de SP betreft als er "nut en noodzaak" bestaat om dat te doen". Zijn daar voorbeelden van? Lenssen: "Wij denken van wel. De beslissing van Oxalis om naar Hegelsom te vertrekken, maakt dat daar echt haast gemaakt moet worden. En ook de discussies rondom het zwembad en 't Gasthoes kunnen naar voren, vanwege het belang van vele mensen uit allerlei dorpen. Voor de overige dossiers geldt wat de SP betreft: neem er gelijktijdig een beslissing over, juist om ervoor te zorgen dat ieder initiatief van welke vereniging dan ook gelijkwaardig beoordeeld kan worden en de centen niet vóór die afweging al op zijn".