Besturen is vooruitzien

18 november 2016

Besturen is vooruitzien

Op acht november vond de begrotingsbehandeling van de gemeente Horst aan de Maas plaats. Het moment voor het College van B&W verantwoording af te leggen en de plannen voor het nieuwe jaar te verdedigen. En voor de partijen in de raad het moment daar hun commentaar op te geven.

De SP kijkt - zeker als oppositiepartij - kritisch naar de plannen van B&W. En waar er complimenten uitgedeeld kunnen worden, heeft de SP-fractie dat gedaan.

B&W hebben voorgesteld extra budget vrij te maken voor integratie. Daar is de SP erg blij mee zijn. Dat geldt ook voor de belofte dat het geld dat na een jaar over is binnen het budget voor sociale zaken, niet aan andere zaken besteed mag worden, maar ingezet wordt voor verbetering en verbreding van goede zorg.

Toch heeft de SP tegen plannen van B&W voor 2017 gestemd. Waarom, zult u zich afvragen. De begroting is toch sluitend, stelt B&W. Op zich - zo stelt de SP-fractie - klopt dat. Maar het college heeft daar wel €  1,6 miljoen uit de algemene reserves gehaald, om gaten in de begroting te dichten. De algemene reserves zijn bedoeld om tegenslagen op te vangen. Niet om gaten te dichten. Zo'n gat in een begroting getuigt niet van goed financieel beleid van dit college, volgens de SP-fractie.

Ook bij andere projecten wordt geld uit de algemene reserves gehaald. Bijvoorbeeld voor de werkzaamheden aan het dak van het gemeentehuis. Feitelijk wordt achteraf besloten waar geld naar toe gaat, terwijl het tochj de bedoeling isvooraf zaken goed te berekenen.

In de toekomst wacht de gemeente Horst aan de Maas een aantal grote projecten, die veel geld gaan kosten. Denk aan 't Gasthoes, het zwembad en het accommodatiebeleid. Er zijn voor dit soort projecten geen reserveringen opgenomen in de begroting.

"Besturen is vooruitzien", bracht de SP tijdens de begrotingsbehandeling naar voren. "Dat zien we bij dit college niet altijd terug", was het oordeel. Reactie van B&W: "De komende jaren zullen we de begroting wel sluitend krijgen". Daar is de SP nog niet zo zeker van. Zeker als we vooruit kijken en zien wat er nog allemaal op ons af gaat komen...