Onderbouwing raadsvoorstellen niet meer nodig?

27 oktober 2016

Onderbouwing raadsvoorstellen niet meer nodig?

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Waar is die kritische gemeenteraad gebleven die een goede onderbouwing bij besluiten vraagt? Die vraag stelt Frank Spreeuwenberg, raadslid voor de SP, zich naar aanleiding van de discussie over de garantstelling voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied van Horst aan de Maas en het verruimen van de winkeltijden.

Frank Spreeuwenberg: "Onlangs bij de discussie over de garantstelling voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied gaven meerdere fracties aan dat het een waardeloos voorstel was. Slecht onderbouwd. En dat
m
en meer verwacht van het college".

De SP vindt het dan ook vreemd dat - buiten de SP - geen enkele partij opmerkingen maakte over de slechte onderbouwing van het raadsvoorstel voor verruiming winkeltijden. Spreeuwenberg: "Blijkbaar is de vraag van één ondernemer voldoende om een verordening aan te passen. Geen onderzoek naar mogelijke consequenties, voor bijvoorbeeld andere ondernemers, voor medewerkers of voor de gemeenschap"

De SP heeft in het verleden enkele keren een onderzoek
gedaan naar de behoefte aan zondagopenstelling, zowel in het buitengebied als later in het centrum. Beide keren was het heel duidelijk dat de meerderheid van de ondernemers geen behoefte had aan de
(verruiming van) zondagopenstelling. Toch beslist de meerderheid van de raad steeds weer opnieuw om de winkeltijden ruimer te maken. Spreeuwenberg: "Het besluit wordt blijkbaar genomen op basis van politieke motieven, niet op onderbouwing daarvan. Het is duidelijk dat verschillende partijen vóór meer ruimte voor de ondernemers zijn. Men vergeet echter dat we als raad de kaders hierin moeten stellen, gefundeerd door goede
argumenten.
De SP heeft als standpunt beperkte
zondagopenstellingen. Ons standpunt wordt onderschreven door vrijwel alle ondernemers van Horst aan de Maas, zoals is gebleken uit het onderzoek v
an de SP".

In 2011 bleek dat 93% van de ondernemers in het buitengebied geen behoefte had aan de zondagopenstelling. Het onderzoek in 2013 gaf aan dat
vrijwel elke ondernemer in de kernen ook tegen de
ruimere zondagopenstelling is (12 koopzondagen is voor hen voldoende). Bijna alle ondernemers vragen om een landelijke regeling.

Lees ook het eerdere artikel: Niet zomaar 52 koopzondagen.