Niet zomaar 52 koopzondagen

20 december 2013

Niet zomaar 52 koopzondagen

De SP heeft in de raadsvergadering van dinsdag 17 december het voorstel voor onbeperkte zondagsopenstelling afgewezen. Er is veel verzet onder winkeliers tegen de onbeperkte zondagsopenstelling en bovendien is bij de voorbereiding van het plan voor 52 koopzondagen maar met een klein aantal ondernemers gesproken.

Het standpunt van de SP komt niet uit de lucht vallen. De afgelopen jaren heeft de SP onderzoek gedaan onder de winkeliers naar het draagvlak voor een onbeperkte zondagsopenstelling. Met name de winkeliers in het centrum van Horst en in de kleine dorpen zien dit niet zitten. Het openen van de winkel leidt tot extra kosten en niet tot meer inkomsten. Het zijn voornamelijk de grote winkelketens, een aantal supermarkten en winkels aan de rand van Horst en Sevenum die wel oren hebben naar de onbeperkte zondagsopenstelling.

“Het plan van het college gaat voorbij aan alle bezwaren van de winkeliers. Iedereen mag het zelf uitzoeken, de grote jongens zijn hierbij gebaat, de kleine middenstanders niet.” Aldus SP raadslid Frank Spreeuwenberg.

De SP heeft het gemeentebestuur verzocht om met een goed onderzoek te komen onder alle ondernemers in inwoners van Horst aan de Maas. Spreeuwenberg: “Wij zien veel meer in een vooraf vastgesteld aantal koopzondagen, met ruimte voor ondernemers in de dorpen om de data hiervoor vast te stellen. Op deze manier doen we de winkelcentra niet op slot, zorgen we ervoor dat onze inwoners regelmatig op zondag kunnen winkelen en geven we de middenstanders in onze gemeente lucht.”

Zie ook de volgende rapporten:

Rapport koopzondagen

Rapport koopzondagen buitengebied