Wel of geen garantstelling voor glasvezel buitengebied

17 september 2016

Wel of geen garantstelling voor glasvezel buitengebied

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Enkele jaren geleden is in de gemeente Horst aan de Maas glasvezel aangelegd. De gemeenteraad heeft toen de aanleg overgelaten aan de “markt”. Gevolg: de “markt” heeft alleen in de financieel interessante gebieden glasvezel aangelegd. En daar hoort het buitengebied van de gemeente niet bij. Reden om de werkgroep Buitengewoon Bereikbaar op te richten om alsnog ook in het buitengebied glasvezel aan te laten leggen.

De werkgroep heeft met veel inzet in kaart gebracht dat er voldoende mensen in het buitengebied interesse hebben in glasvezel. Vervolgens is de werkgroep met een plan gekomen om dit netwerk aan te gaan leggen. Een erg goed initiatief!

Probleem is dat de werkgroep niet beschikt over voldoende geld voor de aanleg. Daarvoor wil men geld lenen. Men kan daarvoor terecht bij de Bank Nederlandse Gemeenten. Voorwaarde is dan dat de gemeente garant moet staan. Voor € 4.5 miljoen! De SP-fractie in de gemeenteraad heeft - bij monde van fractiewoordvoerder Thijs Lenssen - laten weten dat ze serieus wil meedenken. Gezien de belangen van de mensen in het buitengebied. "Maar" - zo stelt Lenssen - "We moeten als gemeente natuurlijk ook geen grote financiële risico’s gaan lopen. Dat is in het belang van alle inwoners van deze gemeente".

"Het is jammer dat de financiële onderbouwing van de garantstelling door het College niet duidelijk is, maar vooral dat er geen goed en objectief oordeel geveld kan worden over de risico’s van deze garantstelling. Dat kan niet. We willen, gelukkig met enkele andere partijen, meer duidelijkheid over deze risico’s krijgen, en deze risico’s dan verminderen". Pas dan krijgt de SP de mogelijkheid om een goede en gezonde afweging te maken met de belangen van de mensen in het buitengebied, en met die van alle inwoners van de gemeente Horst", licht SP-er Lenssen verder toe.