Wonen in Horst aan de Maas, goed voor iedereen!

22 juni 2016

Wonen in Horst aan de Maas, goed voor iedereen!

Foto: SP

Tijdens de raadsvergadering op dinsdag 14 juni is het Masterplan wonen behandeld en vastgesteld. Het Masterplan wonen is een visie over wonen in Horst aan de Maas. Visies zijn vaak niet erg concreet en dit is ook niet erg maar bij deze een concrete vertaalslag vanuit de SP.

Een huis is niet alleen een dak boven je hoofd. Een huis is je thuis. Iedereen heeft recht op deze veilige persoonlijke omgeving. De gemeente stimuleert starters bij het kopen van een huis, dit gebeurt onder andere door de starterslening. Een extra lening bij de gemeente bovenop de hypothecaire lening. Dit lijkt sympathiek maar volgens de SP een onnodig risico voor de starters. Binnenkort moet er nieuw krediet verstrekt worden door de raad om deze startersleningen voort te zetten. De SP zal dan met alternatieven komen om starters op de woningmarkt te stimuleren maar dan zonder dit financiële risico. Ook in Horst aan de Maas wordt er krimp en vergrijzing verwacht. Dit dwingt ons om creatieve oplossingen te bedenken voor de woningmarkt. Gewoon maar blijven bouwen is geen oplossing. De semipermanente woonconcepten kunnen hier een oplossing voor zijn. Deze tijdelijke woningen zijn een relatief dure oplossing maar volgens de SP kunnen ze wel een uitkomst bieden. Wel is het goed om rekening te houden met de prijs- kwaliteitverhouding. Spreken we hiermee de goede doelgroep aan? In Horst aan de Maas zijn er in verhouding al weinig huurwoningen en de sociale huur voor mensen met een kleine beurs is in verhouding erg weinig. De SP vindt dat we juist met deze doelgroep rekening moeten houden. Om dit goed in de gaten te houden hebben we de wethouder gevraagd om de prestatieafspraken die de gemeente met de huurdersvereniging en de corporaties maakt voor te leggen aan de gemeenteraad alvorens hier een handtekening onder wordt gezet.  Zo zorgen we ervoor dat het echt goed wonen voor iedereen is in Horst aan de Maas!