Uitbreiding Ashorst van de baan

8 maart 2016

Uitbreiding Ashorst van de baan

Foto: SP

Als een bedrijf zoals Ashorst zijn activiteiten op het gebied van mestvergisting uit wil breiden moet het in zijn huidige situatie eerst voldoen aan alle gestelde eisen met betrekking tot bouwvergunning en milieuregels.

Een ondernemer in Veld-Oostenrijk wil zijn activiteiten op het gebied van mestvergisting gaan uitbreiden. De woonomgeving van dit bedrijf zien dat niet zitten, de gemeente wil meewerken.
De vraag is dan, hoe moet dit verder? Zowel D66 en SP stelden hier vragen over in de commissie Ruimte en de Raad en hielden contact met de buurtbewoners en de provincie. Wordt het een langdurig gevecht, mogelijk eindigend bij de Raad van State?

Nee, gelukkig niet. Echt alle betrokken partijen (Ondernemer, buurt, gemeente en provincie) gaan bij elkaar aan tafel zitten. Ze overleggen met elkaar, maken afspraken waar zo’n bedrijf, nu en na de
uitbreiding, aan zou  moeten voldoen en gaan daarmee aan de slag. Uiteindelijk komen ze gezamenlijk tot de conclusie dat uitbreiding vooralsnog niet mogelijk is. De vergunningsaanvraag wordt voorlopig ingetrokken.

Een groot compliment aan alle betrokkenen voor deze aanpak, en wat de SP betreft een blauwdruk van hoe dit soort problemen in de toekomst dienen te worden aangepakt: vooraf heldere, controleerbare, criteria waar aan voldaan moet worden bij vestiging/uitbreidingen van een bedrijf, en dan samen via overleg aan de slag. Wat ons betreft is daarmee de trend gezet.