Andere vergadering 't Gasthoês

10 februari 2016

Andere vergadering 't Gasthoês

Foto: SP

"Uitbreiding Gasthoês voor gemeenteraad Horst aan de Maas geen bezwaar." "Coalitiepartijen CDA, Essentie en PvdA steunden dit plan van de zogeheten kopgroep." Twee gedeelten van citaten uit een krantenartikel een dag na de raadsvergadering waar oa over de plannen voor 't Gasthoês is gesproken. Zat de SP dan bij een andere vergadering die avond? In de vergadering waar de SP bij aanwezig was, vonden D66, Essentie en de SP (een ruime meerderheid in de raad) dat door allerlei subsidies het maximaal bedrag aan jaarlijkse ondersteuning voor 't Gasthoês ruim is overschreden. Ook missen enkele partijen een meerjaren risico-inventarisatie.

Wordt de SP dan spelbreker van een schitterend uitgedacht concept? Hopelijk niet, want het concept wordt ook door de SP van harte ondersteund. Een gemeenschapshuis met een open herbergkarakter waardoor een samensmelting ontstaat tussen allerlei culturele stromingen, een ontmoetingsplaats voor mensen die cultuur willen snuiven, waar men een boek kan lenen, met de familie een kopje koffie kan drinken enz, prachtig!

De SP weet ook dat het wat het concept betreft moet gaan om mensen, om samensmelting van ideeën en niet om stenen. Maar hoe vervelend ook voor de kopgroep, je komt er niet om heen als raad bij zo'n majeure project om kaders mee te geven. Lastig omdat de trein door moet blijven rijden, maar in de rol van de raad onontkoombaar. We praten hier over ruim 10 miljoen euro belastinggeld en minimaal 200.000,- euro per jaar
exploitatiebijdrage. En er komen nog heel veel majeure projecten in onze gemeente dit jaar.

Wat de SP betreft, ga door met het uitwerken van dit concept, maar ga de uitdaging aan om binnen de gestelde kaders te blijven. En Dagblad
de Limburger en wethouder van Rensch, dat was in "onze" vergadering de strekking van een meerderheid van de raad.